بیماری بواسیر

بیماری بواسیر التهاب سیاهرگ های گشاد شده در راستای روده و معقد می باشد که ممکن است در مجرای معقد یا در مدخل معقد ایجاد شده باشد. مهمترین دلیل ایجاد بواسیر فشار زیاد بر عروق های خونی یا ورید های نواحی لگن و معقد می باشد. در ادامه مقاله از خانم دکتر نفیسه جوادی بهترین جراح عمومی در تهران مطالب بیشتری در این مورد خواهید یافت.

بیماری بواسیر

بیماری بواسیر چیست؟

بافت داخل معقد به طور طبیعی دارای عروق خونی بسیاری به منظور کنترل حرکات روده می باشد. چنانچه هنگام دفع برای خارج شدن مدفوع فرد بیش از اندازه به معقد فشار بیاورد فشار موجب کشیده شدن و تورم عروق خونی ناحیه می شود در نتیجه موجب ایجاد این عارضه می شود. بيماري بواسير یا هموروئید بیماری شایع معقدی است که فرد در برهه ای از زندگی ممکن است به این بیماری مبتلا شود.

درجات بیماری بواسیر

• بواسیر درجه 1 تنها نشانه اش خونریزی می باشد و سیاهرگ ها گشاد می شود اما از مخرج بیرون نمی آید.
  • بواسیر درجه 2 در زمان دفع سیاهرگ های گشاد شده از مخرج بیرون زده می شود و با بعد از پایان دفع سیاهرگ ها به درون معقد باز می گردد.
  • بواسیر درجه 3 سیاهرگ های گشاد شده با دفع از معقد بیرون می آید  بعد از پایان دفع به درون مخرج باز نمی گردد و فرد باید با دست توده را به درون برگرداند.
  • بواسیر درجه 4 توده های این عارضه همواره خارج از مخرج می باشد و با کمک دست هم به درون معقد بر نمی گردد.

علل بروز بیماری بواسیر

• فرد روزانه آب به میزان کافی ننوشد.
  • میوه و سبزیجات حاوی فیبربه میزان کافی استفاده نشود.
  • به مدت طولانی در وضعیت ایستاده یا نشسته باشد و فرد تحرک کمی داشته باشد.
  • چاقی و اضافه وزن داشته باشد.
  • ورزش های سنگین غیر اصولی انجام دهد.
  • اجابت مزاج با زور انجام شود.
  • رابطه جنسی مقعدی داشته باشد.

درمان بیماری بواسیر

• کنترل یبوست اولین راه درمان یبوست می باشد.
  • مواد خوراکی حاوی فیبر بالا در رژیم غذایی مصرف شود.
  • افزایش مصرف مایعات و روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشد.
  • از نشستن به صورت مستمر خوداری کنید.
  • برای درمان هموروئید با توجه به معاینه پزشک در تهران روش های درمان مختلفی وجود دارد.
  • در صورتی که لیزر هم به درمان بواسیر جواب ندهد و بیماری پیشرفته و شدید باشد، پزشک جراحی را برای درمان آن توصیه می کند.

درمان خانگی بیماری بواسیر

پزشکان همواره به بیماران خود توصیه می کنند که در هر زمانی که به این عارضه دچار شدند، ابتدا از راه کار های خانگی که خودشان به شما می گویند استفاده کنید و آن را برطرف نمایید، در صورتی که از انجام آن ها نتیجه ای کسب نکردید باید به پزشک در تهران مراجعه فرمایید تا راه درمان دیگری را به شما پیشنهاد بدهد. در ادامه تمامی موارد را برای شما ذکر خواهیم کرد. نشانه های به وجود آمده بر اثر این بیماری را می توان با استفاده از روش های خانگی تسکین داد؛ این راهکارها شامل موارد زیر می باشد:

• استفاده از کرم ها و پماد ها

بعد از مراجعه به پزشک در تهران ممکن است ابتدا برای شما کرم ها و پماد های را تجیز کند که می توانند برای بر طرف کردن این عارضه موثر باشد.

• استفاده از کمپرس سرد یا یخ

با استفاده از کمپرس سرد می توان التهاب و درد در ناحیه آسیب دیده را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. برای این کار می توانید چندین تکه یخ کوچک را در بین یک دستمال تمیز قرار دهید و سپس از آن استفاده کنید.

• حمام آب گرم یا نشستن در وان آب گرم

یکی از راه های درمان و کاهش درد های به وجود آمده حمام آب گرم می باشد. نشستن در وان آب گرم به صورت روزانه و هر روز 2 الی 3 بار می تواند به گردش خون منظم کمک کند و خارش و سوزش را برطرف نماید. برای این کار بهتر است بعد از هر اجابت مزاج به مدت 15 دقیقه در یک وان پر از آب گرم بنشینید.

• نشستن بر روی کوسن نرم

به نقل از بهترین دکتر عمومی در تهران ، نشستن بر روی اجسام نرم مانند کوسن یا تخت های راحتی باعث کاهش ورم و درد می شود.

• استفاده از توالت فرنگی یا اسکاتی پاتی

بیماران می توانند برای دفع کامل و راحت تر در زمان اجابت از یک چهار پایه یا پله تولت فرنگی یا اسکاتی پاتی استفاده کنند.

نکته

روش خانگی درمان این عارضه ماندگار نمی باشد و بعد از مدتی قابل بازگشت است و این امکان وجود دارد تا پزشک در تهران برای درمان راه حل دیگری را مانند جراحی یا لیزر به شما پیشنهاد بدهد.

راه های پیشگیری از بیماری بواسیر به شرح ذیل می باشد:

1. از فشار آوردن زیاد هنگام دفع خودداری کنید.
  2. نکات لازم برای جلوگیری از بروز یبوست و استهال را رعایت کنید.
  3. از مواد غذایی که حاوی فیبر می باشد استفاده کنید.
  4. میزان بیشتری مایعات مصرف کنید.
  5. افرادی که اضافه وزن دارند توصیه می شود وزن خود را کاهش دهند.

بیماری بواسیر در چه افراد و سنینی شایع می باشد؟

این نوع بیماری به طور جامع در افراد بالای 50 سال شایع می باشد و فقط در برخی از آن ها دارای علائم می باشد. این به این معنا نیست که افراد جوان تر به این بیماری مبتلا نمی شود بلکه این عارضه در افراد چاق ، بانوان باردار، ورزشکاران و غیره نیز دیده می شود. همچنین باید بگوییم که کودکان بین 4 الی 5 سال نیز ممکن است دچار این عارضه شوند.

بیماری بواسیر _ دکتر جوادی

چه زمانی برای درمان بیماری بواسیر باید به پزشک در تهران مراجعه کرد؟

یکی از رایج ترین علامت این نوع بیماری مشاهده خون می باشد که البته باید بگوییم که مشاهده خون نشانه سرطان روده یا مقعد نیز می باشد به همین علت توصیه می شود با مشاهده خون حتما به یک پزشک خوب و مجرب مراجعه کنید تا بررسی سایر علائم و معاینه شما نوع بیماری و روش درمانی را برای تان مشخص کند. چه زمانی برای درمان آن ، مراجعه به پزشک ضرورت دارد ؟

1. چنانچه بیمار به هنگام دفع در مقعد خود با درد شدیدی مواجه می شود.
  2. در صورتی که بیمار پس از دفع مدفوع متوجه خون ریزی شود.
  3. چنانچه بیمار در اطراف یا درون مقعد خود متوجه برجستگی سفت شود.

آیا نشستن یا ایستادن های طولانی مدت می تواند منجر به بیماری بواسیر شود ؟

طبق فرمایشات پزشک تهران ، بله – در واقع ایستادن یا نشستن های طولانی مدت به عروق کانال مقعد فشار وارد کرده و می تواند منجر به بروز یا تشدید بیماری شود. از این رو به افرادی که به دلیل نوع کارشان مجبور به ایستادن یا نشستن های طولانی مدت هستند ، توصیه می شود هر چند وقت یکبار حالت خود را تغییر دهند تا از وارد شدن فشار بیش از حد به عروق کانال مقعد خودداری کنند.

تاثیر اسهال و نفخ شکمی چه تاثیری بر بیماری بواسیر خواهد داشت ؟

همانطور که گفته شد درد ، خون ریزی و التهاب از جمله علائم این بیماری هستند و اسهال و نفخ شکمی از مواردی می باشند که می تواند شدت عارضه را بیشتر کنند.

بیماری بواسیر _ دکتر جوادی

آیا داشتن استراحت مطلق برای افراد مبتلا به بیماری بواسیر موثر است ؟

خیر – در واقع کم تحرکی یکی از عواملی است که می تواند در بروز یا تشدید این بیماری تاثیر گذار باشد ؛ از این رو بیماران مبتلا به این مشکل باید تحرک و فعالیت های خود را افزایش دهند. البته این بدین معنا نیست که انجام فعالیت های سنگین ورزشی یا بلند کردن اجسام سنگین برای آنها مفید باشد ، بالعکس این قبیل کار ها نه تنها سودمند نیستند ، بلکه ضرر هم دارند.

آیا برطرف شدن درد نشان دهنده بهبودی کامل بیماری بواسیر است ؟

خیر – در واقع زمانی می توان گفت که بیماری به صورت کامل برطرف شده که دیگر هیچ زخمی در مقعد مشاهده نشود. بنابراین تسکین درد ارتباطی به بهبودی کامل بیماری ندارد.

17 − پانزده =