06 ژانویه

بیماری بواسیر

بیماری بواسیر التهاب سیاهرگ های گشاد شده در راستای روده و معقد می باشد که ممکن است در مجرای معقد یا در مدخل معقد ایجاد شده باشد.

مهمترین دلیل ایجاد بیماری بواسیر فشار زیاد بر عروق های خونی یا ورید های نواحی لگن و معقد می باشد.

بافت داخل معقد به طور طبیعی دارای عروق خونی بسیاری به منظور کنترل حرکات روده می باشد.

چنانچه هنگام دفع برای خارج شدن مدفوع فرد بیش از اندازه به معقد فشار بیاورد فشار موجب کشیده شدن و تورم عروق خونی ناحیه می شود در نتیجه موجب ایجاد بیماری بواسیر می شود.

بیماری بواسیر یا هموروئید بیماری شایع معقدی است که فرد در برهه ای از زندگی ممکن است به بیماری هموروئید مبتلا شود.

درجات بیماری بواسیر یا هموروئید

بواسیر درجه 1 تنها نشانه اش خونریزی می باشد و سیاهرگ ها گشاد می شود اما از مخرج بیرون نمی آید.

بواسیر درجه 2 در زمان دفع سیاهرگ های گشاد شده از مخرج بیرون زده می شود و با بعد از پایان دفع سیاهرگ ها به درون معقد باز می گردد.

بواسیر درجه 3 سیاهرگ های گشاد شده با دفع از معقد بیرون می آید  بعد از پایان دفع به درون مخرج باز نمی گردد و فرد باید با دست توده هموروئید را به درون برگرداند.

بواسیر درجه 4 توده های هموروئید همواره خارج از مخرج می باشد و با کمک دست هم به درون معقد بر نمی گردد.

علل بروز هموروئید

• فرد روزانه آب به میزان کافی ننوشد.
  • میوه و سبزیجات حاوی فیبربه میزان کافی استفاده نشود.
  • به مدت طولانی در وضعیت ایستاده یا نشسته باشد و فرد تحرک کمی داشته باشد.
  • چاقی و اضافه وزن داشته باشد.
  • ورزش های سنگین غیر اصولی انجام دهد.
  • اجابت مزاج با زور انجام شود.
  • رابطه جنسی مقعدی داشته باشد.

درمان بواسیر یا هموروئید

• کنترل یبوست اولین راه درمان یبوست می باشد.
  • مواد خوراکی حاوی فیبر بالا در رژیم غذایی مصرف شود.
  • افزایش مصرف مایعات و روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشد.
  • از نشستن به صورت مستمر خوداری کنید.
  • برای درمان هموروئید یا بواسیر با توجه به معاینه پزشک روش های درمان مختلفی وجود دارد.
  • روش خانگی درمان بواسیر ماندگار نمی باشد و بعد از مدتی قابل بازگشت است و برای درمان قطعی با توجه به نظر پزشک متخصص لیزر مناسب می باشد.
  • در صورتی که لیزر هم به درمان بواسیر جواب ندهد و بیماری بواسیر پیشرفته و شدید باشد، پزشک جراحی را برای درمان بواسیر یا هموروئید توصیه می کند.

راه های پیشگیری از بیماری بواسیر به شرح ذیل می باشد:

1. از فشار آوردن زیاد هنگام دفع خودداری کنید.
  2. نکات لازم برای جلوگیری از بروز یبوست و استهال را رعایت کنید.
  3. از مواد غذایی که حاوی فیبر می باشد استفاده کنید.
  4. میزان بیشتری مایعات مصرف کنید.
  5. افرادی که اضافه وزن دارند توصیه می شود وزن خود را کاهش دهند.

بیماری هموروئید یا بواسیر در چه افراد و سنینی شایع می باشد؟

این نوع بیماری به طور جامع در افراد بالای 50 سال شایع می باشد و فقط در برخی از آن ها دارای علائم می باشد.

این به این معنا نیست که افراد جوان تر به این بیماری مبتلا نمی شود بلکه بواسیر در افراد چاق ، بانوان باردار، ورزشکاران و غیره نیز دیده می شود.

همچنین باید بگوییم که کودکان بین 4 الی 5 سال نیز ممکن است دچار بواسیر شوند.

بیماری بواسیر

چه زمانی برای درمان بواسیر باید مراجعه کرد؟

یکی از رایج ترین علامت بیماری هموروئید مشاهده خون می باشد که البته باید بگوییم که مشاهده خون نشانه سرطان روده یا مقعد نیز می باشد به همین علت توصیه می شود با مشاهده خون حتما به یک پزشک خوب و مجرب مراجعه کنید تا بررسی سایر علائم و معاینه شما نوع بیماری و روش درمانی را برای تان مشخص کند.

چه زمانی برای درمان بیماری بواسیر ، مراجعه به پزشک ضرورت دارد ؟

1. چنانچه بیمار به هنگام دفع در مقعد خود با درد شدیدی مواجه می شود.
  2. در صورتی که بیمار پس از دفع مدفوع متوجه خون ریزی شود.
  3. چنانچه بیمار در اطراف یا درون مقعد خود متوجه برجستگی سفت شود.

آیا نشستن یا ایستادن های طولانی مدت می تواند منجر به بیماری بواسیر شود ؟

بله – در واقع ایستادن یا نشستن های طولانی مدت به عروق کانال مقعد فشار وارد کرده و می تواند منجر به بروز یا تشدید بیماری بواسیر شود. از این رو به افرادی که به دلیل نوع کارشان مجبور به ایستادن یا نشستن های طولانی مدت هستند ، توصیه می شود هر چند وقت یکبار حالت خود را تغییر دهند تا از وارد شدن فشار بیش از حد به عروق کانال مقعد خودداری کنند.

تاثیر اسهال و نفخ شکمی چه تاثیری بر بیماری بواسیر خواهد داشت ؟

همانطور که گفته شد درد ، خون ریزی و التهاب از جمله علائم این بیماری هستند و اسهال و نفخ شکمی از مواردی می باشند که می تواند شدت بیماری بواسیر را بیشتر کنند.

بیماری بواسیر

آیا داشتن استراحت مطلق برای افراد مبتلا به هموروئید موثر است ؟

خیر – در واقع کم تحرکی یکی از عواملی است که می تواند در بروز یا تشدید این بیماری تاثیر گذار باشد ؛ از این رو بیماران مبتلا به بواسیر باید تحرک و فعالیت های خود را افزایش دهند. البته این بدین معنا نیست که انجام فعالیت های سنگین ورزشی یا بلند کردن اجسام سنگین برای آنها مفید باشد ، بالعکس این قبیل کار ها نه تنها سودمند نیستند ، بلکه ضرر هم دارند.

آیا برطرف شدن درد نشان دهنده بهبودی کامل بیماری بواسیر است ؟

خیر – در واقع زمانی می توان گفت که بیماری به صورت کامل برطرف شده که دیگر هیچ زخمی در مقعد مشاهده نشود. بنابراین تسکین درد ارتباطی به بهبودی کامل بیماری ندارد.

همورویید | بواسیر | شقاق
دکتر نفیسه جوادی متخصص جراحی عمومی از دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال 1381 شماره نظام پزشکی 50444

4 thoughts on “بیماری بواسیر

هفده − هشت =