بواسیر

هموروئید یا بواسیر از شایع ترین بیماری های مقعد است و به معنای تورم رگ های انتها مقعد است ، برخی از افراد تصور می کنند که این بیماری در سنین میانسالی و پیری اتفاق می افتد .

اما بیماری بواسير یا هموروئید از سنین جوانی شروع می شود ولی این بیماری بیشتر در افراد بالای 50 سال مشاهده می شود.

بيماري بواسير بدون بروز نشانه در بدن فرد به وجود می آید و اگر علائمی نیز داشته باشد فرد به علت سن کمی که دارد و فکر می کند دچار چنینی بیماری نمی شود تا چندین سال به علائم بيماري بواسير بی توجهی می کند.

برای تشخیص بواسیر حتماٌ به یک جراح خوب مراجعه کنید تا پس از تشخیص نوع آن بلافاصله شروع به درمان کنید.

هموروئید دونوع دارد : هموروئید داخلی و هموروئید خارجی .

ممکن  است فرد همزمان هم به نوع داخلی و هم به نوع خارجی دچار شود .

بواسیر خارجی در نزدیکی مقعد است و بواسیر داخلی در مجرای مقعد می باشد.

بواسیر

درد و خارش در ناحیه مقعد یا مشاهده خونریزی در هنگام دفع مدفوع ، از بارزترین علائم بیماری بواسیر می باشد.

بهترین درمان هموروئید نوشیدن آب زیاد است این امر موجب می شود تا دفع مدفوع راحتتر باشد.

بواسير با خارش همراه است به همین دلیل می توانید برای کاهش خارش از پمادهای ضد خارش استفاده کنید.

در مواقعی که همورویید یا بواسیر در حال پیشرفت باشد باید از روش جراحی برای درمان آن استفاده کرد .

درمان بواسیر

راه درمان بواسیر حاد انجام جراحی است.

همورویید خارجی اغلب با مصرف دارو و پماد درمان می شود و از روش جراحی ، بیشتر برای همورویید داخلی استفاده می شود.

می توان گفت هموروئید یا بواسیر بیماری است که به طور وسیعی اتفاق می افتد و ساده ترین دلیل به وجود آمدن بواسیر فشار بیش از حد به ناحیه مقعد و لگن است.

اسهال یا یبوست از دیگر علائم شایع بواسیر هستند زیرا در هنگام دفع مدفوع فشار زیادی به ناحیه مقعد وارد می شود و همانطور که گفته شد فشار به ناحیه مقعد از بارزترین دلایل بروز بواسير است.

به طور کلی نوشیدن آب فراوان و مایعات ، خوردن غذاهای گیاهایی و موادی که فیبر دارند مانند حبوبات ، میوه جات و سبزی جات و انجام فعالیت های ورزشی از مبتلا شدن به بواسير جلوگیری می کند.

دلایل بروز بواسیر یا هموروئید

• عدم مصرف کافی آب در طول روز
  • مصرف مشروبات الکلی
  • عدم مصرف سبزیجات و میوه
  • افزایش وزن بیش از حد
  • فعالیت های بدنی سنگین نادرست
  • عدم انجام فعالیت های ورزشی
  • نشستن یا ایستادن به طور طولانی مدت
  • بلند کردن اشیا بیش از حد سنگین
  • دفع کردن سخت مدفوع

افرادی که شاغل هستند و در طول روز مدت زمان طولانی را می نشینند بهتر است در طور روز یا در طول هفته فعالیت های ورزشی را انجام دهند .

همچنین پیاده روی در طول روز برای افراد کارمند و شاغل شدیدا توصیه می شود.

بیماری بواسير دردناک است و در مواقعی که حاد باشد برای بیمار درد غیر قابل تحملی دارد به همین دلیل برای درمان بواسير به موقع اقدام کنید .

اگر در ناحیه مقعد دردی حس کردید در مورد علت درد پیگیری کنید و نسبت به آن سهل انگاری نکنید و حتماٌ به یک جراح خوب برای تشخیص و درمان مراجعه کنید.

2 thoughts on “بواسیر

هجده + 15 =