دلایل بروز هموروئید

دلایل بروز هموروئید

دلایل بروز هموروئید : هموروئید بیماری شایعی می باشد که بیش از 50 در صد مردم در طول زندگی خود به آن دچار می شوند. هموروئید رگ های خونی در قسمت رکتال می باشد که بزرگ شده و اگر در داخل مقعد باقی بماند مشکلی ایجاد نخواهد شد اما زمانی که در بیرون از مقعد ظاهر شود هنگام دفع مدفوع باز می شود.

هنگام دفع مدفوع درد های ناراحت کننده ای برای بیمار ایجاد می شود و همچنین در صورت معاینه نشدن و عدم کنترل ممکن است منجر به کم خونی ، عفونت و یا به تدریج موجب سرطان رکتال شود.

دلایل بروز هموروئید

دلایل بروز هموروئید به شرح ذیل می باشد:

  • فشار آوردن هنگام دفع مدفوع : اگر هنگام دفع مدفوع مجبورید که بیش از 5 دقیقه به خود فشار بیاورید طبیعی  نمی باشد و این فشار موجب خون ریزی می گردد.
  • چاقی مفرط : وزن بالا موجب وارد شدن فشار زیادی به قسمت تحتانی بدن می شود که می تواند از دلایل بروز هموروئید باشد. رگ های خونی در ناحیه ی رکتال بزرگ شده و لذا هنگام دفع مدفوع موجب خون ریزی می گردد.
  • مصرف کم آب : ترکیب اصلی مدفوع آب می باشد که موجب نرمی و آسانی در هنگام  دفع مدفوع می شود لذا در طول روز به میزان کافی آب بنوشید.
  • برنامه غذایی کم فیبر: یکی دیگر از دلایل بروز هموروئید کمبود فیبر در برنامه غذایی است که موجب سفت شدن مد فوع می شود که مدفوع سفت نیز باعث اصطکاک پیدا کردن دیواره ی مدفوع می شود و سرانجام منجر به خون ریزی می گردد.

دلایل بروز بیماری هموروئید :

  • بارداری : بسیاری از خانم ها در دوران بارداری دچار هموروئید می شوند زیرا در این دوران رگ های خون گشاد شده و منجر به مستعد بودن هموروئید در زنان باردار می شوند.
  • یبوست مزمن : بعضی از افراد در طول سال دچار یبوست هستند و تغییرات غذایی نیز بر روی آن ها تاثیر نمی گذارد لذا این گونه افراد که دچار یبوست مزمن می باشند در طول زمان دچار هموروئید نیز خواهند شد. توصیه می شود که اینگونه افراد از قرص های رونده استفاده کنند.
  • نشستن طولانی مدت : بیشتر افراد مجبورند که به مدت طولانی پشت میز بنشینند که این امر منجر به متورم شدن رگ های خون در مقعد می شود.
  • استفاده از دستمال توالت زبر : دستمال کاغذی مورد استفاده باید نرم باشد تا موجب زخم شدن مقعد نشود.
  • وضعیت نامناسب بدن : از  دیگر دلایل بروزهموروئید ، حالت نشستن نادرست می باشد .خمیدگی بدن باعث فشار آمدن به قسمت پایین بدن می شود که منجر به تحریک هموروئید می گردد.
  • مصرف غذاهای پر ادویه : ادویه ، موجب تحریک مقعد زخم شده می شود و همچنین دفع مدفوع را سخت می کند.
  • بعضی ورزش ها : برخی ورزش ها مانند وزنه برداری ممکن است برای افراد مستعد هموروئید مناسب نباشد. مخصوصا نشستن روی زانو با وزنه ، می تواند موجب تورم و زخم شدن رگ های مقعد شود.
  • اسهال : در این مواقع فرد به طور مکرر به دستشویی می رود که موجب اصطکاک ، زخم و عفونت در مقعد می شود.

 

دلایل بروز هموروئید

 

انواع بیماری هموروئید به شرح ذیل می باشد:

هموروئید داخلی : این نوع بیماری همورئید در درون مقعد ایجاد می شود، از مشکلاتی که این نوع بیماری ایجاد می کند می توان به خارش و درد و خونریزی در هنگام مدفوع اشاره کرد.

هموروئید خارجی : این نوع بواسیر در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می شود و با خراش و خونریزی همراه اشت.

هموروئید ترومبوزه : این نوع هموروئید در لبه کناری مقعد و به اندازه یک لوبیا می باشد، افرادی که دچار این نوع هموروئید می شوند بهتر است سریعا توسط یک پزشک خوب درمان شوند.

نحوه پیشگیری از بروز هموروئید به شرح ذیل می باشد:

  • افراد بهتر است مقدار بیشتری از غذاهای فیبردار استفاده کنند، چرا که این مواد باعث نرم شدن مدفوع می شود.
  • در روز حدود 6 الی 8 لیوان آب بنوشید.
  • از فشار آوردن هنگام اجابت مزاج جدا خودداری کنید.
  • از نگه داشتن مدفوع خود پرهیز کنید.
  • برای جلوگیری از بروز یبوست ورزش کنید.
  • از نشستن بیش از اندازه جدا خودداری کنید.

راه های درمان بیماری هموروئید به شرح ذیل می باشد:

  1. درمان با داروی بواسیر
  2. درمان گیاهی هموروئید
  3. درمان خانگی هموروئید
  4. جراحی هموروئید
  5. درمان هموروئید بدون جراحی و با لیزر

دلایل بروز هموروئید

سوالات متداول در رابطه با هموروئید

پس از اینکه متوجه بواسیر شدیم ، چه زمانی مراجعه به پزشک ضرورت پیدا می کند ؟

  1. زمانی که به هنگام اجابت مزاج فرد در ناحیه مقعد خود با درد شدیدی مواجه می شود.
  2. هنگامی که پس از دفع مدفوع ، فرد متوجه خون ریزی شود.
  3. در شرایطی که اطراف یا داخل مقعد خود متوجه برآمدگی شدید.

آیا علاوه بر نشستن ، ایستادن های طولانی مدت نیز موجب بروز بواسیر می شود ؟

بله – علاوه بر نشستن های طولانی ، ایستادن های طولانی مدت نیز منجر به بروز هموروئید خواهد شد. این کار ها به عروق کانال مقعد فشار وارد کرده و در صورتی که فرد دچار بواسیر باشد، موجب تشدید آن نیز خواهد شد. بنابراین به افرادی که بنا به هر دلیلی همچون شغل خود ، مجبور به ایستادن یا نشستن طولانی مدت هستند توصیه می شود تا هر چند وقت یکبار و در فواصل زمانی معین حالت خود را تغییر دهند تا به بدن فشار وارد نشود.

آیا اسهال و نفخ شکمی تاثیری به روی بیماری بواسیر خواهد داشت؟

بله – ممکن است اسهال و نفخ شکمی موجب تشدید بیماری هموروئید شود.

آیا استراحت مطلق برای افرادی که دچار یبوست هستند، مناسب می باشد؟

خیر – کم تحریکی یکی از عوامل تشدید کننده بیماری هموروئید می باشد؛ بنابراین این افراد باید از استراحت مطلق خودداری کنند. البته این نکته حائز اهمیت است که انجام فعالیت های سنگین ورزشی یا روزمره تاثیر منفی خواهد داشت.

آیا استفاده از باند لاستیکی در روند درمان بواسیر موثر است؟

بله – به طور قطع استفاده از باند لاستیکی جهت درمان هموروئید با انواع خون ریزی درجه یک ، دو و گاهی درجه سه اثرگذار خواهد بود. در حقیقت طی هر جلسه درمانی 1 یا 2 قسمت از ناحیه تحت درمان توسط کش لاستیکی بسته می شود. استفاده از این کش ها از رسیدن خون به بواسیر جلوگیری می کند و پس از 10 روز ضایعه سیاه شده و خود به خود می افتد.

البته استفاده از کش ها ممکن است کمی با درد یا احساس ادرار در فرد همراه باشد. همچنین ممکن است بیمار تا یک هفته خونریزی داشته باشد.

آیا بواسیر قابل درمان است؟

بله – هموروئید را می توان با دارو درمانی، لیزر یا جراحی درمان نمود. برای درمان ابتدا فرد تحت درمان با دارو قرار می گیرد و در صورتی که دارو درمانی پاسخ نداد، از روش های لیزر و جراحی استفاده خواهد شد.

پاسخ

7 + دوازده =

Call Now Button