22 آگوست

بواسیر چیست

بواسیر چیست ؟

بواسیر چیست : بیماری بواسیر یکی از رایج ترین بیماری ها است که افراد در طول زندگی خود امکان دارد به آن مبتلا شوند، بواسیر ( همورئید ) رگهای خونی بزرگ شده در رکتال ( ناحیه پایانی روده ) می باشد که اغلب ماندن آن در مقعد به جز خونریزی مشکل دیگری به وجود نمی آورد.

بواسیر چیست

علت بیماری بواسیر چیست ؟

پزشکان درباره علت بیماری بواسیر می گویند دلایل زیادی وجود دارد که می تواند در ایجاد بواسیر موثر باشد.مانند:

• نشستن طولانی مدت در دستشویی و استفاده از دستمال توالت های زبر
  • زور زدن هنگام دفع مدفوع
  • چاقی زیاد
  • نوشیدن کم آب و برنامه غذایی که فیبر آن کم باشد و همچنین استفاده از غذاهایی که ادویه آنها زیاد است
  • بعضی ورزشها
  • مشکلاتی که با یبوست شدید ایجاد می شود
  • حاملگی (هنگامی که رحم بزرگ شده و به رگها روده بزرگ فشار وارد میکند که باعث تورم این رگها می شود )

علائم و نشانه های بواسیر چیست ؟

• خونریزی هنگام اجابت مزاج
  • یکی از نشانه های بارز بیماری بواسیر بیرون زدگی توده از مخرج است
  • درد یکی از علائم اصلی بیماری هموروئید یا بواسیر است که در هنگام دفع مدفوع رخ میدهد
  • دیدن ترشح مخاطی ( بلغمی ) پس از اجابت مزاج
  • دفع کردن ناقص مدفوع
  • به وجود آمدن برآمدگی ، التهاب ، تورم در مقعد
  • بی اختیار شدن مدفوع
  • خروج بالشتک های عروقی از مقعد
  • خونریزی از مقعد و مشاهده خون در مدفوع یا رگه های خونی بر روی مدفوع
  • خارش در ناحیه مقعد

انواع هموروئید یا بواسیر چیست

بواسیر یا همورئید داخلی : بواسیر داخلی دردی ندارند، بیرون زدن توده و خونریزی از مقعد از جمله نشانه های بواسیر داخلی است اما یکی از نشانه های رایج بواسیر داخلی مشاهده رگه های خونی بر روی مدفوع یا دستمال توالت یا کاسه توالت می باشد ازجمله نشانه های دیگر آن خارش ، احساس ناراحتی هنگام دفع مدفوع و سوزش پوست است.

بواسیر یا همورئید خارجی : بواسیر خارجی با درد و لمس زائده درناحیه مقعد همراه است که گاهی باعث خونریزی زیر جلدی می گردد و درد شدیدی دارد که باید سریعا به پزشک مراجعه شود.ترشحات غده مخاطی روده بزرگ بر اعصاب این ناحیه تاثیر گذاشته و باعث خارش و سوزش مقعد میشود.

درمان بواسیر بدون نیاز به عمل جراحی

در گذشته برای درمان بواسیر فرد بیمار تحت بیهوشی کامل قرار میگرفت و بعد از عمل حداقل چند روز استراحت میکرد اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی درمان بیماری بواسیر با دستگاه های لیزر صورت می گیرد که یک جراحی سرپایی با بی حسی موضعی انجام میشود.
درمان گیاهی و خانگی بیماری بواسیر
این روش درمان بیماری بواسیر موقتی بوده و امکان بازگشت بیماری پس از مدتی امکان پذیر می باشد.

دکتر نفیسه جوادی متخصص جراحی عمومی – پلاستیک و گوارش ( لاپاراسکوپی , لیپوماتیک , لاغری با اولترازد , پیکرتراشی , اولتراسونیک چیست , مزایای اولتراسونیک )

چهارده + نه =