مراقبت پس از جراحی پروتز سینه

بسیاری از خانم ها به دلایل مختلف ادام به جراحی پروتز سینه می کنند. رعایت و انجام مراقبت پس از جراحی پروتز سینه ، علاوه بر اینکه در روند بهبودی فرد تسریع ایجاد می نماید ، موجب دستیابی به بهترین نتیجه از جراحی نیز خواهد شد. طبق گفته های دکترنفیسه جوادی ، بهترین جراح عمومی در تهران ، سینه برخی از خانم ها کوچک تر از حد طبیعی بوده و موجب ناراحتی آن ها می گردد ، با جراحی پروتز سینه می توان حجم سینه ها را افزایش داده و با این کار موجب رضایت آن ها شد.

مراقبت پس از جراحی پروتز سینه _ دکتر نفیسه جوادی

کاندیدای مناسب جراحی پروتز سینه

• بانوانی که تمایل دارند تا سینه های شان حجیم باشند.
  • خانم هایی که سینه های آن ها به دلیل کوچک بودن با سایر اجزای بدن شان در تناسب نمی باشد.
  • بانوانی که سایز سینه های آن ها به علت بارداری ، کاهش وزن و پیری کاهش یافته است.
  • خانم هایی که همه یا بخشی از بافت سینه خود را از دست داده اند.
  • افرادی که به شکل مادرزادی در سینه های خود دچار ناهنجاری می باشند.
  • بانوانی که به علت کاهش وزن زیاد ، سینه های شان شل و افتاده شده است.

مراقبت پس از جراحی پروتز سینه چیست؟

1. تا یک هفته پس از جراحی به طور کامل استرحت کنید و خم نشوید.
  2. موقع خواب از یک بالشت کوچک در زیر زانو استفاده کنید.
  3. آنتی بیوتیک تان را سر ساعت مصرف کنید.
  4. مسکن تجویز شده راتا سه روز اول سر ساعت و پس از آن در مواقع درد استفاده کنید.
  5. بجز آنتی بیوتیک و مسکن تجویز شده ، بدون مشورت با پزشک دارو نخورید.
  6. به هیچ وجه آسپرین و یا دارو های رقیق کننده خون مصرف نکنید.
  7. از همان روز جراحی می توانید ، از جای تان برخیزید اما به مدت سه هفته و به ویژه تا 5 روز پس از پروسه پروتز سینه ، از انجام فعالیت هایی که منجر به افزایش ضربان قلب می شوند ، پرهیز کنید.
  8. بهترین نشانه برای پرهیز از انجام برخی فعالیت ها ، شروع درد در هنگام انجام آن فعالیت می باشد.
  9. از ثابت و بی حرکت ماندن به مدت طولانی خودداری نمایید ، چرا که از مهم ترین عوامل بروز آمبولی ، عدم تحرک می باشد.
  10. به طور معمول 48 ساعت پس از انجام عمل پروتز سینه ، می توانید استحمام کنید. البته پانسمان را دستکاری نکنید.
  11. از بتادین و کمپرس آب گرم استفاده ننماید. به علت بی حسی سینه ، امکان سوختگی وجود دارد.
  12. در صورت بروز خارش ، سوزش ، درد یک طرفه ناگهانی ، تب و بی اشتهایی ، حتماً به پزشک اطلاع دهید.
  13. حداقل تا 4 هفته پس از انجام جراحی پروتز سینه ، در فاصله های تعیین شده ، به مطب پزشک به جهت معاینه مراجعه نمایید.
  14. همچنین به منظور پیشگیری از ایجاد اسکار هیپرتروفیک ( گوشت اضافه ) توصیه می گردد تا شش ماه ، ماهی یک بار به مطب مراجعه فرمایید.

مراقبت پس از جراحی پروتز سینه _ دکتر جوادی

تعداد جلسات مراجعه به پزشک بعد از جراحی پروتز

• به طور عمده جهت بررسی های مداوم و چکاپ سلامتی بهتر است به جلسات معاینه دقت و توجه کنید.
  • در هفت روز ابتدایی پس از جراحی اولین جلسه معاینه را با پزشک خواهید داشت.
  • در 14 روز بعدی ، جلسه دوم را بایستی با پزشک داشته باشید که از صحت سلامتی اطمینان حاصل شود.
  • معاینه سوم حدود یک ماه بعد از جراحی پروز سینه صورت می گیرد.
  • بعد از این جلسه بهتر است که هر 6 ماه یکبار برای معاینه بالینی به مطب پزشک مراجعه کنید.

پانسمان ها و نحوه تعویض آن ها در مراقبت پس از جراحی پروتز سینه

بانداژ پروتز سینه بایستی به صورت روزانه تعویض شود ، در غیر اینصورت محلی برای عفونت و التهاب برش ها به وجود می آید.

کاهش ورم بعد از جراحی

یکی از عارضه های احتمالی بعد از روند تورم ناحیه تحت درمان است و امری طبیعی به شمار می آید. در زیر به نکاتی جهت کاهش این عارضه در افراد اشاره خواهد شد :
پس از چند روز ، اگر این عارضه بهبود نیافت و کاهش میزان تورم را نداشتید می توان با مشورت دکتر از باند های دورسینه استفاده برد ، زیرا اکثرا در قسمت بالایی سینه ها رخ می دهد.
در طی 14 روز اول از داروهایی مانند آسپرین و ایبوبروفن مصرف نکنید. شایان ذکر است که استفاده از این داروها با تجویز و توصیه دکتر امکان دارد.

نحوه خوابیدن

برای پیشگیری از فشار های وارده به سینه و جابه جایی پروتز ، بهتر است به شیوه خوابیدن خود دقت کنید. به همین سبب ، نزدیک به سه ماه اولیه بهتر است که به پشت دراز بکشید و به ندرت به پهلو بخوابید که مانع از جابه جایی پروتز های سینه شوید.

ورزش های مناسب بعد از عمل پروتز سینه

جراحی پروتز سینه یکی از روش‌های معمول برای بهبود شکل و ظاهر سینه‌ها است. پس از انجام این عمل جراحی ، ورزش و فعالیت‌های بدنی متناسب با بهبودی صحیح سلامتی بسیار مهم است. ورزش و فعالیت بدنی پس از عمل پروتز سینه ، نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت جسمی و روحی افراد دارد. اما باید توجه داشت که برنامه ورزشی باید با راهنمایی پزشک و مربی ورزشی تهیه شود و به مرور زمان تغییراتی در آن ایجاد شود. در ادامه به برخی ورزش‌های مناسب بعد از عمل پروتز سینه اشاره خواهیم کرد:

ورزش‌های هوازی ملایم

ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی ، دوچرخه‌سواری ، شنا و ایروبیک مناسب برای افرادی هستند که تازه پس از عمل پروتز سینه به فعالیت‌های ورزشی باز می‌گردند. این ورزش‌ها به تقویت قلب و عروق ، افزایش استقامت و انرژی بدن کمک می‌کنند.

ورزش‌های استقامتی

ورزش‌های استقامتی مانند پیاده‌روی سریع ، تمرینات تقویت عضلات برای آن دسته از افرادی که قبل از عمل پروتز سینه فعالیت ورزشی داشته‌اند بشیار مناسب است و بهبود عملکرد قلب و ریه ، افزایش قدرت عضلات و کنترل وزن را نیاز دارند.

ورزش‌های آرامشی

ورزش‌هایی مانند یوگا ، تمرینات تنفسی عمیق ، تمرینات استراحتی و آرامشی کمک می‌کنند تا استرس و فشار روحی را کاهش داده و بهبود کیفیت خواب و استراحت را تسهیل می‌کنند.

تمرینات تنفسی و کششی

تمرینات تنفسی و کششی به بهبود انعطاف‌پذیری و عملکرد عضلات کمک می‌کنند.

نکات مهم درمورد مراقبت های بعد از عمل پروتز سینه و ورزش

1.  قبل از شروع هرگونه ورزش ، باید با پزشک خود مشورت کنید و برنامه ورزشی خود را بر اساس وضعیت جسمانی و نیازهای خود تنظیم کنید.
  2. حتماً در حین و بعد از ورزش ، به استراحت کافی بپردازید و به مصرف مواد غذایی سالم توجه کنید.
  3.  در صورت بروز هرگونه علائم نامطلوب مانند درد ، خونریزی یا سرگیجه ، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

با توجه به نکات فوق ، انتخاب و انجام ورزش‌های مناسب پس از عمل پروتز سینه می‌تواند به بهبود وضعیت جسمانی و روحی شما کمک کند.

نه − 1 =