کیست سینه

کیست سینه ، کیست های پر آبی می باشند که درون بافت سینه واقع شده اند و منجر به سرطان پستان نخواهند شد. این عارضه در سینه ی تمام خانم ها ممکن است وجود داشته باشد . این کیست ها به حالت توده های گرد با لبه های مشخصی می باشند . کیست های سینه در بعضی موارد نیز سفت هستند . دکتر نفیسه جوادی در رابطه با این عارضه مطالبی را بیان نموده اند که خواند آن خالی از لطف نیست و به شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

کیست سینه

نیاز به درمان کیست سینه در حالت عادی نیست اما در صورتی که بزرگ و دردناک شوند و منجر به بروز ناراحتی هایی در افراد شوند می توان آب موجود در آن ها را تخلیه نمود . به طور معمول کیست های سینه در خانم های بین 35 تا 50 سال ایجاد می شود و بعد از یائسگی نیز از بین می روند مگر اینکه خانم ها از هورمون استفاده نمایند .

علائم کیست سینه شامل موارد زیر می باشد :

1. وجود توده ای گرد و متحرک که نرم هستند و لبه های مشخصی نیز دارند .
  2. به طور معمول کیست در یک سینه ایجاد می گردد اما گاهی نیز در هر دو سینه به وجود می آید .
  3. احساس درد در قسمتی که کیست وجود دارد .
  4. بزرگ شدن کیست و همچنین احساس درد قبل از شروع عادت ماهیانه ی زنان .
  5. کوچک شدن مجدد سینه و همچنین رفع سایر علائم پس از اتمام عادت ماهیانه

دلیلی که منجر به ایجاد کیست سینه می شود :

هر یک از سینه ها در خود بافت های غده ای دارند و در کنار یکدیگر قرار گرفته اند . بافت شکل دهنده به سینه از چربی و بافت فیبروز تشکیل شده است . کیست های سینه هنگامی ساخته می شوند که غده های سینه تا حد زیادی رشد پیدا کرده و منجر به مسدود شدن مجراهای شیر و بزرگ شدن آن ها بشوند .

کیست سینه چگونه درمان می ‌شود؟

برای کیست‌ سینه ساده ، آن‌هایی که پر از مایع بوده و هیچ گونه علائم حیاتی ندارند و توسط سونوگرافی سینه یا بعد از اسپیراسیون سوزنی ظریف مشخص می ‌شوند ، درمان نیاز نیست . کیست‌های بسیاری ، بدون هیچ گونه درمانی برطرف می ‌شوند ؛ اما در صورتی که کیست باقی مانده ، سفت‌ تر شده و یا تغییرات ظاهری شدید در آن رخ دهد ، باید هر چه سریعتر درمان شود . درمان های کیست سینه شامل :

آسپراسیون با سوزن ظریف
در صورتی که پزشک تشخیص دهد که مایع را به طور کامل از کیست خارج کند ، با انجام این تکنیک کیست سینه ناپدید می شود و علائم برطرف می ‌شوند. از این روش برای تشخیص و درمان توده پستان استفاده می ‌شود . با این ‌حال برخی مواقع ، با تخلیه مایع ، به مرحله درمانی دیگری نیاز است . همچنین امکان عود کیست ‌های قبلی و یا جدید نیز شایع می باشد و در صورتی که کیست طی سه دوره قاعدگی ادامه دار و بزرگ‌ تر شود ، برای بررسی دقیق‌ تر می بایست به پزشک مراجعه کرد.

هورمون‌ درمانی
مصرف قرص‌ های ضدبارداری در برخی مواقع به‌ منظور چرخه قاعدگی استفاده می ‌شوند و به کاهش بازگشت بیماری کیست پستان کمک بسزایی می ‌کنند . قرص‌های بارداری و یا داروهای هورمونی دیگری همچون تاموکسیفن ، در این متد درمانی برای بانوانی با نشانه‌های شدید تجویز می ‌شود.

جراحی کیست سینه
در مواقع اضطراری و تشخیص دقیق جراح ، انجام عمل جراحی به ‌جهت حذف کیست پستان پیشنهاد می ‌شود . اگر کیست سینه دردناک و ناراحت‌ کننده باشد، طی گذر زمان عود می کند و باعث بروز علائم نگران‌ کننده می شود . از این رو ممکن است به عمل جراحی نیاز باشد . جراحی کیست سینه در مدت 15 الی 45 دقیقه به طول می‌انجامد و پزشک این عمل را توسط تیغه الکتروکوتر که موجب به حداقل رسیدن خونریزی می ‌شود ، اعمال می‌ کند.