پیشگیری از بیماری هموروئید

هموروئید یا بواسیر از بیماری هایی است که در بین افراد جوان و میانسال بیشتر مشاهده می شود، پیشگیری از بیماری هموروئید چندان سخت نیست و با کمی تغییر در روند زندگی روزانه می توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

درباره هموروئید می توان این گونه گفت که هموروئید یا بواسیر ، در اغلب موارد پس از یبوست شدید ، نشستن و ایستادن طولانی ، نداشتن تحرک کافی و استفاده نکردن از مواد فیبری به وجود می آید ، عوامل گفته شده دلایلی هستند که باعث کاهش قدرت عضلات لگن می شوند و به ایجاد بواسیر کمک می کنند ، هرچند عوامل ژنتیکی و ارثی نیز در ایجاد هموروئید یا بواسیر تاثیر دارند.

اکثر افرادی که به بیماری هموروئید مبتلا می شوند ، استراحت های طولانی همراه با فشار بر ناحیه مقعدی داشته اند.

برای جلوگیری از هموروئید چند تغییر در زندگی نیاز است تا از این بیماری و درد های آزار دهنده آن دور بمانید.

پیشگیری از بیماری هموروئید

راه های جلوگیری از ابتلا به هموروئید یا بواسیر :

• نوشیدن آب زیاد
  • نگه داشتن مدفوع به مدت طولانی ، در صورت احساس مدفوع هر چه سریع تر به سرویس بهداشتی مراجعه کنید، بهتر است.
  • استفاده زیاد از فیبرها مانند سبزیجات ، میوه ها ، غلات کامل و دیگر فیبرها
  • داشتن تحرک کافی حداقل روزی نیم ساعت به صورت ورزش یا پیاده روی ، انجام روزی 30 دقیقه  ورزش به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می کند.

راهکارهایی برای کاهش درد بواسیر :

اگر مبتلا به بواسیر خفیف شده اید که با نوشیدن آب زیاد و ورزش می تواند، درمان شود بهتر است از ورزش های آرام شروع کنید و فشار زیادی به بدن وارد نکنید.

محلی که بواسیر گرفته است را به آرامی با آب گرم شست­ وشو دهید.

از پماد و کرم یا شیاف هایی که جراح برایتان تجویز می کند، استفاده کنید.

علائم بروز بواسیر یا هموروئید :

• دفع مدفوع با خونریزی همراه خواهد بود.
  • خارش ناحیه مقعد
  • بعد از مدفوع لکه هایی از خون برروی دستمال یا سرامیک مشاهده شود.
  • تمیز کردن و لمس ناحیه مقعدی دارای درد باشد.

انواع هموروئید :

هموروئید دو نوع خارجی و داخلی دارد.

نوع داخلی

در بیشتر موارد دردی حس نمی شود و نشانه هایی چون خارش و خونریزی در ناحیه مقعد دارد و اگر بزرگ باشد در صورت نشستن یا وارد شدن فشاری به مقعد ، دردی را در ناحیه مقعد حس می کنید.

نوع خارجی

برآمدگی در اطراف ناحیه مقعد که موجب درد ، خارش و سوزش ناحیه مقعدی می شود.

7 − چهار =