لاپاراسکوپی

همه چیز درباره لاپاراسکوپی :

لاپاراسکوپی از جراحی های جدیدی است که از حدودا 20 یا 30 سال قبل تا هم اکنون  مورد استفاده قرار گرفته است. لاپاراسکوپی یک شیوه درون بین است که  نیاز به باز کردن ندارد و حفره داخل شکم و لگن کاملا قابل مشاهده می باشد و با استفاده از تلسکوپ که همه چیز را چند برابر بزرگ می کند، به همین دلیل پزشک دارای دید مطلوبی خواهد بود و می تواند داخل شکم را به خوبی بررسی کند.

لاپاراسکوپی

پزشک قادر خواهد بود تخمدان ها، رحم و لوله ها را مشاهده و بررسی کند و در صورت وجود اختلال اقدام به اصلاح آن کند.

دلایل انجام دادن لاپاراسکوپی:

• تشخیصی : با هدف مشاهده عضو مشکل دار انجام می شود.
  • درمانی : کنار بررسی مشکلات در شکم در شرایط لازم جراحی نیز انجام می شود.

مزایای لاپاراسکوپی:

1. در این روش به علت ورود ازطریق سوراخ های کوچک نیم یا یک سانتی به داخل شکم ، قسمت زخم از لحاظ زیبایی، ظاهری دارای مشکل زیادی نمی شود.
  2. به علت کم بودن دستکاری احشاء شکم در لاپاراسکوپی ، هوا به آن چنان وارد شکم نشده و احتمال چسبندگی شکم به کم ترین حد می رسد.
  3. احساس درد ناشی از عمل در لاپاراسکوپی محدود و طول زمان استراحت هم کوتاهتر است به همبن دلیل بیمار زود تر قادر خواهد بود کارهای روزمره خود را انجام دهد.
  4. به علت انجام جراحی با لاپاراسکوپ عمل جراحی لاپاراسکوپی ظرافت بالایی دارد و خانم هایی که قصد باردار شدن در آینده را دارند به دلیل کمی چسبندگی شکم، مشکلی نخواهند داشت.

لاپاراسکوپی

موارد مورد استفاده از لاپاراسکوپی:

• احساس درد در قسمت شکم و زیر شکم
  • مورد بررسی قرار دادن مشکلات کسانی که اختلال باروری دارند.
  • وجود برخی بیماری ها و یا وجود داشتن مایع غیر طبیعی در شکم
  • تشخیص و مداوای آندومتریوز
  • با هدف جراحی و مداوای بازداری خارج رحمی در زنان
  • جراحی بیمارانی که دارای عارضه ی تخمدان پلی کیستیک هستند.
  • خانم هایی که دارای چسبندگی لوله ها و رحم و تخمدان ها هستند قادراند با انجام لاپارا سکوپی این اختلال را رفع کنند.
  • انجام جراحی فیبروم رحم و برداشتن رحم با لاپارا سکوپی.
  • اگر کسی خواهان جلوگیری کامل و دائم است می تواند با شیوه لاپاراسکوپی لوله های رحمی خود را ببندد.

چگونگی انجام لاپاراسکوپی:

1.در مرحله ی اول بیمار را بی هوش می کنند و به وسیله ی سوزن دی اکسید کربن یا اکسید نیتروژن وارد حفره ی شکم  می کنند. اینکار باعث مستع شدن شکم وسهولت مشاهده ی اعضای شکم توسط پزشک خواهد شد.

2.پس از ایجاد یک برش کوچک در زیر شکم، تروکار لاپاراسکوپ و دوربین ویدیویی وارد شکم شده و می توانند برش هایی در دو طرف شکم ایجاد کنند و از آن راه  وارد شوند. در جراحی می توانند از لیزر در لاپاراسکوپی استفاده کنند و با استفاده از آن ضایعات داخل شکم درمان خواهد شد.

لاپاراسکوپی

زمان مناسب انجام لاپاراسکوپی :

در هر زمانی انجام لاپاراسکوپی ممکن می باشد ولی بهتر است که 5 روز بعد از پاک شدن قاعدگی بیمار انجام شود.

بهتر بودن لاپاراسکوپی نسبت به عمل باز :

در چند دهه اخیر بر پایه تحقیقات انجام شده نتایجی حاصل شده است که برای همه بیماران در شرایط ممکن انجام لاپاراسکوپی مناسب تر است و مطلوب است به این روش عمل کنند.

لاپاراسکوپی

چه زمانی لاپاراسکوپی مورد استفاده قرار می گیرد؟

ابزار و تکنیک هایی که در جراحی لاپاراسکوپی استفاده می شوند، در سایر جراحی های مخصوص زانو و شانه نیز به کار برده می شوند. این تکنیک ها عبارتند از:

• برداشتن و حذف اندام هایی که به بیماری مبتلا شده اند، مانند آپاندیس یا کیسه صفرا
  • حذف یا ترمیم قسمت های معینی از روده بزرگ یا معده ( سیستم گوارش )
  • ترمیم مثانه، میزنای یا حالب و کلیه ها ( سیستم ادراری )
  • حذف یا ترمیم اندام های تولیدمثل زنان، مانند رحم و لوله های فالوپی
  • بستن لوله های رحمی
  • اهدای کلیه از یک فرد به دیگری
  • روش های کاهش وزن مانند اسلیو یا بای پس
  • اصلاح فتق
  • مشاهده کبد و پانکراس با هدف بررسی وجود تومور های سرطانی
  • مشاهده اندام های شکمی برای بررسی علائم بیماری هایی که تشخیص آن ها دشوار است.
  • مشاهده تومور در شکم
  • بررسی منشا درد شکمی یا حذف بافت اسکار یا زخم
  • جستجو منبع خون ریزی داخلی یا خون مردگی ( در صورتی که بیمار فشار خون طبیعی داشته باشد. )

آمادگی قبل از جراحی لاپاراسکوپی

قبل از جراحی چنانچه دارای سابقه بیماری خاصی هستید یا حساسیت دارویی دارید، حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

در صورت داشتن مشکلات خون ریزی یا مصرف دارو های رقیق کننده خون مانند آسپرین و وارفارین پزشک خود را آگاه کنید.

خانم ها در صورت باردار بودن به پزشک خود اطلاع دهند.

نتایج لاپاراسکوپی

نتایج این جراحی، به روش جراحی و همچنین مشکل بیمار بستگی دارد. اغلب بیماران بعد از جراحی درد و ناراحتی کمی متحمل می شوند و به زودی بهبود میابند، چرا که اندازه برش های ایجاد شده کوچک است.

لاپاراسکوپی

در صورتی که بعد از عمل با هر یک از عوارض زیر مواجه شدید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید:

1. سر درد یا تب
  2. حالت تهوع یا استفراغ
  3. ناتوانی در ادرار کردن
  4. تورم ناحیه جراحی شده
  5. خون ریزی، ترشح یا قرمزی هر یک از برش های کوچک
  6. داشتن دردی که حتی با مصرف مسکن و دارو های تجویز شده هم آرام نشود.

نکات مهم

• در صورتی که بعد از عمل در ناحیه شکاف ها درد خفیفی احساس کردید، پزشک برای شما مسکن تجویز خواهد کرد.
  • در صورتی که برش ها نیاز به بخیه داشته باشند، بخیه ها بعد از یک یا دو هفته کشیده می شوند.
  • با توجه به تشخیص پزشک می توانید خوردن و آشامیدن را از سر بگیرید.
  • زمانی که فرد بعد از جراحی به حد کافی بهبود یافت، می تواند ترخیص شود.
  • بعد از ترخیص تا چند مدت رانندگی کردن ممنوع می باشد.

هجده − 5 =