13 نوامبر

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی :

لاپاراسکوپی از جراحی های جدیدی است که از حدودا 20 یا 30 سال قبل تا هم اکنون  مورد استفاده قرار گرفته است. لاپاراسکوپی یک شیوه  درون بین است که  نیاز به باز کردن ندارد و حفره داخل شکم و لگن کاملا قابل مشاهده می باشد و با استفاده از تلسکوپ که همه چیز چند برابربزرگ  می کند پزشک دارای دید مطلوبی خواهد بود و می تواند  داخل شکم را به خوبی بررسی کند.

لاپاراسکوپی

پزشک قادر خواهد بود تخمدان ها ،رحم و لوله ها را مشاهده و بررسی کند ودر صورت وجود اختلال اقدام به اصلاح آن کند.

دلایل انجام دادن لاپاراسکوپی:

• تشخیصی : با هدف مشاهده عضومشکل دار انجام می شود.
  • درمانی : کنار بررسی مشکلات در شکم در شرایط لازم جراحی نیز انجام می شود.

مزایای لاپاراسکوپی:

1.در این روش به علت ورود ازطریق سوراخ های کوچک نیم یا یک سانتی به داخل شکم ، قسمت  زخم از لحاظ زیبایی ظاهری دارای مشکل زیادی نمی شود.

2.به علت کم بودن دستکاری احشاء  شکم در لاپارا سکوپی ، هوا به آن چنان وارد شکم نشده و احتمال چسبندگی شکم به کم ترین حد می رسد.

3.احساس درد ناشی از عمل در لاپارا سکوپی محدود وطول زمان استراحت هم کوتاهتر است به همبن دلیل بیمار زود ترقادر خواهد بود به کارهای روزمره ی خود را انجام دهد.

4.به علت انجام جراحی با لاپاراسکوپ عمل جراحی لاپاراسکوپی ظرافت بالایی دارد و خانم هایی که قصد یار دارشدن در آینده را دارند به دلیل کمی چسبندگی شکم ،مشکلی نخواهند داشت.

موارد مورد استفاده از لاپاراسکوپی:

• احساس درد در قسمت شکم و زیر شکم
  • مورد بررسی قرار دادن مشکلات کسانی که اختلال باروری دارند.
  • وجود برخی بیماری ها و یا وجود داشتن مایع غیر طبیعی در شکم
  • تشخیص و مداوای آندومتریوز
  • با هدف جراحی و مداوای بازداری خارج رحمی در زنان
  • جراحی بیمارانی که دارای عارضه ی تخمدان پلی کیستیک هستند.
  • خانم هایی که دارای چسبندگی لوله ها و رحم و تخمدان ها هستند قادراند با انجام لاپارا سکوپی این اختلال را رفع کنند.
  • انجام جراحی فیبروم رحم و برداشتن رحم با لاپارا سکوپی.
  • اگر کسی خواهان جلوگیری کامل و دایم است می تواند با شیوه لاپارا سکوپی لوله های رحمی خود را ببندد.

چگونگی انجام لاپاراسکوپی:

1.در مرحله ی اول بیمار را بی هوش می کنند و به وسیله ی سوزن  دی اکسید کربن یا اکسید نیتروژن وارد حفره ی شکم  می کنند. اینکار باعث مستع شدن شکم وسهولت مشاهده ی اعضای شکم توسط پزشک خواهد شد.

2.پس از ایجاد یک برش کوچک در زیر شکم ، تروکار لاپاراسکوپ و دوربین ویدیویی وارد شکم شده و می توانند برش هایی دردو طرف شکم ایجاد کنند و از آن راه  وارد شوند.در جراحی می توانند از لیزر در لاپاراسکوپی استفاده کنند و با استفاده از آن ضایعات داخل شکم درمان خواهد شد.

زمان مناسب انجام لاپاراسکوپی :

درهر زمانی انجام لاپارا سکوپی ممکن می باشد ولی  بهتر است که 5 روز بعد از پاک شدن قائدگی بیمار انجام شود.

بهتر بودن لاپاراسکوپی نسبت به عمل باز :

درچند دهه اخیر برپایه تحقیقات انجام شده نتایجی حاصل شده است  که برای همه ی بیماران در شرایط ممکن انجام لاپاراسکوپی مناسب تراست و مطلوب است به این روش عمل کنند.

دکتر نفیسه جوادی متخصص جراحی عمومی – پلاستیک و گوارش

drjavadi
بواسیر و یا شقاق بسیار در میان خانمها و آقایان دیده میشود که به دو شکل شقاق و یا بواسیر داخلی وجود دارد. هموروئید در کانال مقعد به شکل بالشتک های عروقی طبیعی قرار دارد و چنانچه ملتهب داشته باشند یا ورم کنند به صورت غیر طبیعی آزار دهنده هستند این رگ التهاب پیدا کرده در رکتوم مقعد در هنگام دفع مدفوع با زور زدن و یا در زمان بارداری بر اثر چاقی رخ خواهد داد.که همراه با خارش در این ناحیه و خونریزی است .