25 سپتامبر

هموروئید

بیماری هموروئید ،بیماری است که ممکن است نیمی از مردم دچار آن شوند، هموروئيد همان رگه های خونی بزرگ شده در نواحی پایانی روده ( رکتال ) است که ماندن این رگ ها در مقعد باعث خونریزی می شود ،لازم به ذکر است که درد غیر قابل تحملی به همراه دارد که طی زمان باعث کم خونی، عفونت و چه بسا باعث سرطان رکتال می شود.

نشانه های بیماری هموروئید :

نشانه های بیماری هموروئيد ، به محض بروز این مشکل ها به پزشک متخصص مراجعه کنید.

• احساس درد شدید در نواحی مقعد هنگام دفع مدفوع
  • مشاهده کردن ترشح مخاطی ( بلغمی ) بعد از اجابت مزاج
  • زمانی که حس می کنید مدفوع بطور کامل دفع نشده و هنوز روده شما پر است
  • ایجاد شدن برآمدگی در نواحی مقعد
  • ایجاد شدن درد های شدید و خونریزی زنان باردار در ناحیه مقعد
  • کنترل نداشتن روی مدفوع و خونریزی مقعد
  • ایجاد شدن تورم و التهاب در نواحی مقعد
  •  خارج شدن بالشتک های عروقی از مقعد
  • مشاهده خون در مدفوع یا به عبارتی مشاهده رگه های خونی روی مدفوع
  • خارش نواحی مقعد

هموروئید

انواع بواسیر یا هموروئید :

نشانه های بیماری هموروئید با توجه به موقعیت قرار گیری آن می تواند متفاوت باشد.

هموروئید را می توان به سه بخش تقسیم کرد:

• بواسیر یا هموروئيد ترومبوزه
  •  بواسیریا هموروئيد داخلی
  •  بواسیر یا هموروئيد خارجی

بواسیر یا هموروئید ترومبوزه :

این نوع بیماری بواسیر در لبه های کناری مقعد دیده می شود و سایز آن شبیه لوبیا می باشد که علت به وجود آمدن آن زور زدن زیاد حین دفع مدفوع و افرادی که بیش از حد می نشینند به طور مثال شغل هایی که احتیاج به نشستن طولانی مدت دارند، بلند کردن اجسام سنگین و انجام ورزش های قدرتی و سنگین رخ می دهد.

در این نوع بواسیر یا هموروئيد در چند ساعت رخ می دهد و بسیار درد غیر قابل تحملی دارد و باید فورا برای درمان به متخصص کلورکتال اقدام کرد.

بواسیر یا هموروئید داخلی :

این نوع بواسیربالشتک هموروئيد از داخل روده متورم می شود و بیمار نمی تواند بالشتک ها را ببیند و لمس کند و اکثرا این نوع بواسیر سبب ناراحتی و درد بیمار نمیشود اما حین فشار اوردن به هنگام دفع مدفوع سبب ایجاد خراش هایی در توده هموروئیدی یا بواسیر شده که باعث خون ریزی می شود که تکرار مکرر آن در طولانی مدت سبب می شود که این بالشتک ها به بیرون از مقعد کشیده شده و فرد دچار این بیماری شود.

بواسیر یا هموروئید خارجی :

در این نوع بواسیربیمار درد شدیدی احساس می کند.هموروئيد یا بواسیر خارجی زیر پوست کناره مقعد بوجود می آید و بالشتک های هموروئیدی به احساس درد و خون ریزی حساس هستند و بیمار خارش شدیدی را احساس می کند که با اولین مرتبه خارش باعث خون ریزی می شود که گاهی هموروئید مثل کیسه ای پر از خون دیده می شود که این بالشتک ها باعث درد و تورم و گاهی پاره شدن و خونریزی می شود.

هموروئید

راه های درمان هموروئید به شرح ذیل می باشد:

برای درمان هموروئید روش های متفاوتی وجود دارد که می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

• درمان خانگی هموروئید

این روش درمانی موقتی بوده و پس از مدتی ممکن است که فرد مجدد دچار بواسیر یا هموروئيد شود.

• درمان گیاهی هموروئید

از این روش برای درمان بواسیر خفیف توصیه می شود که با رعایت رژیم غذایی و اصلاح عادت اجابت مزاج می توا این بیماری را کنترل نمود.

• درمان هموروئید بدون جراحی و با دارو

در برخی مواقع فرد با مراجعه به پزشک و پس از معاینه در صورتی که هموروئيد خفیف باشد اقدام به درمان با دارو می کند و در صورتی که این روش به طور کامل باعث درمان نشود بیمار باید اقدام به جراحی کند.

• درمان هموروئید با لیزر

در این روش درمانی بافت هموروئيد با امواج لیزر برش خورده و برداشته می شود و همچنین استفاده از لیزر برای درمان باعث مسدود شدن مسیر خونرسانی به هموروئيد می شود.

این روش درمانی به بافت های اطراف آسیب کمتری وارد کرده و زخم سریعتر بهبود می باشد.

• درمان هموروئید با جراحی

در صورتی که درجه هموروئيد شدید باشد و درمان طبی و لیزر مفید نباشد پزشک اقدام به جراحی هموروئید می کند.

هموروئید

روش های پیشگیری از هموروئید چیست ؟

• برای جلوگیری از بروز این بیماری میزان بیشتری آب و مواد غذایی فیبر دار استفاده کنید.
  • از زور زدن برای عمل دفع خودداری کنید.
  • ورزش کردن باعث جلوگیری از بروز یبوست شده و به این ترتیب فشار کمتری به رگ های خونی پایین راست روده وارد می شود.
  • از نشستن طولانی مدت خودداری کنید.

دکتر نفیسه جوادی متخصص جراحی عمومی ( پلاستیک و گوارش )

( لاپاراسکوپی , لیپوماتیک , لیپولیز , لاغری با اولترازد , پیکرتراشی , پروتز سينه , مزایای اولتراسونیک )

One thought on “هموروئید