هموروئید

بیماری هموروئید ،بیماری است که ممکن است نیمی از مردم دچار آن شوند، هموروئيد همان رگه های خونی بزرگ شده در نواحی پایانی روده ( رکتال ) است که ماندن این رگ ها در مقعد باعث خونریزی می شود، لازم به ذکر است که درد غیر قابل تحملی به همراه دارد که طی زمان باعث کم خونی، عفونت و چه بسا باعث سرطان رکتال می شود. دکتر نفیسه جوادی ، بهترین متخصص جراحی عمومی در تهران می باشد، ایشان با تکیه بر دانش و تجربه خود می تواند به شما در درمان این بیمار کمک کنند.

هموروئید - دکتر نفیسه جوادی

هموروئید نام دیگر بیماری بواسیر است که در بیشتر افراد بالغ در دوره ای از زندگی آنها رخ می دهد. این عارضه همراه با خارش، احساس درد و در مواردی خون ریزی می باشد. این بیماری در سیاه رگ های گشاد شده و واریسی در مقعد رخ خواهد داد.

دلایل بروز هموروئید یا بواسیر

• یبوست مزمن
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • استرس و فشارهای عصبی
  • عارضه های کبدی نظیر سیروز کبدی
  • افزایش فشار خون در سیستم گوارشی ، بر اثر اعتیاد به الکل

نشانه های بیماری هموروئید :

نشانه های بیماری هموروئيد ، به محض بروز این مشکل ها به پزشک متخصص مراجعه کنید.

• احساس درد شدید در نواحی مقعد هنگام دفع مدفوع
  • مشاهده کردن ترشح مخاطی ( بلغمی ) بعد از اجابت مزاج
  • زمانی که حس می کنید مدفوع بطور کامل دفع نشده و هنوز روده شما پر است
  • ایجاد شدن برآمدگی در نواحی مقعد
  • ایجاد شدن درد های شدید و خونریزی زنان باردار در ناحیه مقعد
  • کنترل نداشتن روی مدفوع و خونریزی مقعد
  • ایجاد شدن تورم و التهاب در نواحی مقعد
  •  خارج شدن بالشتک های عروقی از مقعد
  • مشاهده خون در مدفوع یا به عبارتی مشاهده رگه های خونی روی مدفوع
  • خارش نواحی مقعد

علائم و نشانه های بروز هموروئید یا بواسیر

1. مشاهده خون روشن به روی دستمال توالت بعد از اجابت مزاج مخصوصا هنگام دفع مدفوع
  2. در صورت ابتلا بهاین عارضه در حالت داخلی ، توده ای نرم از مقعد بیرون خواهد زد که احتمال خروج مخاط از آن وجود دارد.
  3. در هموروئید خارجی بیرون زدگی موجب ناراحتی خواهد شد و تمیز نگه داشتن اطراف مقعد سخت می باشد.
  4. هموروئيد خارجی می تواند همراه با تورم، سوزش و ناراحتی خفیف خصوصا بعد از یک دوره اسهال و یبوست باشد.
  5. در ترومبوز ناشی از بواسیر خارجی ، تورم و بیرون زدگی به طور ناگهانی در لبه مقعد پدید می آید. معمولا رنگ این بیرون زدگی آبی یا بنفش خواهد بود. همچنین امکان خونریزی نیز وجود دارد.

آیا هموروئید ارثی است ؟

مانند رنگ چشم و مو ، بیماری ها و اختلال نیز ممکن است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند. برای خیلی از افراد این سوال پیش آمده است که آیا این بیماری ارثی است؟ به خاطر داشته باشید که عارضه بواسیر به سبب تورم عروق خونی در مقعد پدید می آید و می توانند به دلایل متفاوتی به وجود بیایند.

همانطور که اطلاع دارید برخی از دلایل عبارتند از : پیری ، یبوسیت ، اسهال ، بارداری ، چاقی ، رژیم غذایی نا مناسب و شیوه زندگی اشتباه و ناسالم همگی از موارد تاثیر گذار پدیدار شدن این بیماری در فرد هستند. وراثت به طور مستقیم رابطه ای با به وجود آوردن بواسیر ندارد اما ممکن است کمک کننده باشد. وجود رگ های ضعیف ممکن است ژنتیکی باشد و احتمال بروز بیماری را بیشتر کند.

هموروئید در زنان :

این عارضه رگ های متورم شده در اطراف مقعد است که نزدیک به 50 درصد اشخاص بزرگسال تا رنج سنی 50 سالگی نشانه های بواسیر یا همان بواسیر را بی شک تجربه کرده اند. این عارضه می تواند داخلی یا خارجی به وجود بیاید. در حالت داخلی به این معنی است که در داخل مقعد یا روده بزرگ به وجود آمده و حالت خارجی آن در بیرون از مقعد پدید آمده است. گفتنی است که بروز این بیماری در زنان بیشتر از آقایان است و این به این معناست که بانوان بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری مقعدی خواهند بود. علائم و نشانه های این عارضه در افراد متفاوت است ، یکسری از علامت های بروز این بیماری در زنان عبارتند از :

• خارش بسیار در کنار مقعد
  • سوزش و درد در این قسمت
  • متورم شدن مقعد
  • دفع ناقص مدفوع
  • حرکت های روده با درد همراه است
  • خونریزی در روده

دلیل های بروز و پدیدار شدن هموروئید در زنان

درصد بیشتر دلایل بروز این عارضه در زنان شامل موارد زیر است :

• نشستن بر روی صندلی برای مدت طولانی که عضلات لگن را تحت فشار قرار داده است.
  • یبوست و اسهال مکرر
  • جا به جایی وسایل سنگین
  • بارداری و انجام عمل زایمان طبیعی

معاینه و تشخیص نشانه های این بیماری در زنان :

بهترین روش معاینه و تشخیص بیماری در زنان مشاهده عینی محل صدمه دیده است. اما بیشتر اشخاص از معاینه مقعد توسط دکتر جوادی بهترین جراح عمومی تهران خجالت می کشند و به اشتباه ترجیح می دهند که معاینه نشوند زیرا بر این باور هستند که این بیماری به خودی خود بهبود می یابد. شایان ذکر می باشد که این باوری غلط است که در بین مردم جا افتاده است زیرا این عارضه در زنان به خودی خود درمان نمی شود. دقت داشته باشید که اگر این بیرون زدگی و هموروئید با درد همراه باشد پزشک برای معاینه بالینی از لمس آن خودداری می کند.

روش های جلوگیری از بروز هموروئید

• خوردن فیبر : مصرف مواد غذایی حاوی فیبر چون سبزیجات، میوه، دانه های کامل، مغز ها، دانه ها، لوبیا و حبوبات در پیشگیری از بروز این عارضه بسیار تاثیرگذار می باشد.
  • نوشیدن آب : مصرف مایعات و آب از خشک و سفت شدن مدفوع جلوگیری می کند، از این رو به هنگام اجابت مزاج به مقعد و رکتوم فشاری وارد نخواهد شد.
  • ورزش : انجام فعالیت های جسمانی چون پیاده روی و ورزش، موجب به حرکت در آوردن خون در عروق و روده ها خواهد شد.
  • دفع به موقع : بلافاصله پس از احساس نیاز به دفع مدفوع، نسبت به تخلیه آن اقدام کنید.
  • به دستگاه گوارش خود عادت دهید که دفع منظمی داشته باشد : سعی کنید هر روز در زمان مشخصی از دستشویی استفاده کنید. بهترین زمان بعد از غذا خوردن می باشد.
  • توجه داشته باشید که زمان طولانی ای را در دستشویی نگذرانید چرا که موجب تورم و بیرون زدگی این زائده خواهد شد.

هموروئید

انواع بواسیر یا هموروئید :

نشانه های بیماری هموروئید با توجه به موقعیت قرار گیری آن می تواند متفاوت باشد.

هموروئيد را می توان به سه بخش تقسیم کرد:

• بواسیر یا هموروئيد ترومبوزه
  •  بواسیریا هموروئيد داخلی
  •  بواسیر یا هموروئيد خارجی

بواسیر یا هموروئید ترومبوزه :

این نوع بیماری بواسیر در لبه های کناری مقعد دیده می شود و سایز آن شبیه لوبیا می باشد که علت به وجود آمدن آن زور زدن زیاد حین دفع مدفوع و افرادی که بیش از حد می نشینند به طور مثال شغل هایی که احتیاج به نشستن طولانی مدت دارند، بلند کردن اجسام سنگین و انجام ورزش های قدرتی و سنگین رخ می دهد.

در این نوع بواسیر یا هموروئید در چند ساعت رخ می دهد و بسیار درد غیر قابل تحملی دارد و باید فورا برای درمان به متخصص کلورکتال اقدام کرد.

هموروئید

بواسیر یا هموروئید داخلی :

این نوع بواسیر بالشتک هموروئید از داخل روده متورم می شود و بیمار نمی تواند بالشتک ها را ببیند و لمس کند و اکثرا این نوع بواسیر سبب ناراحتی و درد بیمار نمیشود اما حین فشار اوردن به هنگام دفع مدفوع سبب ایجاد خراش هایی در توده هموروئيدي یا بواسیر شده که باعث خون ریزی می شود که تکرار مکرر آن در طولانی مدت سبب می شود که این بالشتک ها به بیرون از مقعد کشیده شده و فرد دچار این بیماری شود.

علائم و نشانه های هموروئید داخلی :

حدودا نیمی از افراد دچار شده به بیماری بواسیر بیماری را بدون نشانه تجربه می کنند. همچنین به علت شباهت بسیاری از علائم و خصیصه های بروز این عارضه در فرد با دیگر بیماری های مانند شقاق ، فیستول ، خارش و غیره عمدتا در تشخیص احتمال خطا وجود دارد. در بیماری مذکور به حالت داخلی از متداول ترین نشانه آن می توان به خونریزی اشاره کرد. عمدتا در زمان اجابت مزاج کمی خون نیز دفع می شود که اصولا بدون درد نیز می باشد. یکی دیگر از نشانه های این عارضه ، حالت افتادگی بافت مقعد است که در زمان لمس می توان متوجه آن شد. درد ناشی از هموروئید به نسبت حالت خارجی آن به طور قابل توجهی کم بوده و قابل تحمل است.

بواسیر یا هموروئید خارجی :

در این نوع بواسیربیمار درد شدیدی احساس می کند.هموروئيد یا بواسیر خارجی زیر پوست کناره مقعد بوجود می آید و بالشتک های هموروئيدي به احساس درد و خون ریزی حساس هستند و بیمار خارش شدیدی را احساس می کند که با اولین مرتبه خارش باعث خون ریزی می شود که گاهی هموروئيد مثل کیسه ای پر از خون دیده می شود که این بالشتک ها باعث درد و تورم و گاهی پاره شدن و خونریزی می شود.

روش های درمان بواسیر یا هموروئید

درمان بواسیر با توجه به نوع آن متفاوت می باشد، در صورتی که بیمار دچار پارگی پاکه هموروئید شود باید سریعا تحت عمل جراحی قرار بگیرد. انچه که همواره به بیماران توصیه می شود تغییر سبک زندگی و داشتن یک رژیم غذایی پر فیبر و سالم است. در صورتی که فکر می کنید یا احساس می کنید که به هموروئید مبتلا شده اید توصیه می شود ابتدا درمان خانگی برای رفع آن انجام دهید . در صورتی که پس از یک هفته بهبودی حاصل نشد باید به بهترین جراح عمومی تهران مراجعه کنید و از روش های درمانی دیگر استفاده فرمایید.

برای درمان این  بيماری روش های متفاوتی وجود دارد که می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

• درمان خانگی هموروئید

همانطور که در قسمت فوق اشاره شد در صورتی که به تازگی به این بیماری دچار شده اید بهتر است ابتدا از روش درمان خانگی استفاده کنید. در این روش شما باید ابتدا یبوست خود را کنترل کنید. برای این کار بهتر است یک رژیم غذایی حاوی سبزیجات، حبوبات، نان و برج سبوس دار داشته باشید. در این روش شما باید روزانه 30 گرم فیبر مصرف کنید.
علاوه بر آن ورزش های مانند پیاده روی به مدت یک ساعت در روز، یوگا ، پیلاتس وغیره انجام دهید. این نوع ورزش ها منجر به حرکات روده ای منظم می شوند و در نهایت مانع از بروز یبوست می شود و در پی آن فرد مبتلا به هموروئید نخواهد شد. همچنین انجام ورزش به صورت منظم باعث افزایش جریان خون در این ناحیه می شود و به بهبودی سریع تر افراد کمک بسیار زیادی می کند.
یک برنامه منظم برای دفع عمل داشته باشید ، به طوری که در روز دو بار و در ساعات معین از توالت استفاده کنید. حتما در لحظاتی که احساس دفع دارید سریعا به توالت مراجعه کنید. تاخیر در انجام عمل دفع منجر به سفت و خشک شدن مدفوع می شود.
پس از هر اجابت مزاح به مدت 15 دقیقه در یک لگن آب گرم بنشینید ، این کار باعث می شود گردش خون منظم شود و درد در ناحیه مقعد تسکین پیدا کند.
برای کاهش درد و بهبودی سریع تر توصیه می شود از عسل و دستمال مرطوب استفاده کنید.
بهتر است به جای نشستن بر روی سطوح سفت و خشک بر روی یک کوسن نرم بنشینید، این کار باعث کاهش ورم می شود.

البته لازم به ذکر است که این روش درمانی موقتی بوده و پس از مدتی ممکن است که فرد مجدد دچار بواسیر یا هموروئید شود.

• درمان گیاهی هموروئید

از این روش برای درمان بواسیر خفیف توصیه می شود که با رعایت رژیم غذایی و اصلاح عادت اجابت مزاج می توا این بیماری را کنترل نمود.

• درمان هموروئید بدون جراحی و با دارو

در برخی مواقع فرد با مراجعه به جراح عمومی خوب تهران و پس از معاینه در صورتی که هموروئيد خفیف باشد اقدام به درمان با دارو می کند و در صورتی که این روش به طور کامل باعث درمان نشود بیمار باید اقدام به جراحی کند.

• درمان هموروئید با لیزر

در این روش درمانی بافت هموروئيد با امواج لیزر برش خورده و برداشته می شود . همچنین استفاده از لیزر برای درمان باعث مسدود شدن مسیر خونرسانی به هموروئيد می شود.

این روش درمانی به بافت های اطراف آسیب کمتری وارد کرده و زخم سریعتر بهبود می باشد.

• درمان هموروئید با جراحی

در صورتی که درجه هموروئيد شدید باشد و درمان طبی و لیزر مفید نباشد بهترین جراح عمومی تهران اقدام به جراحی هموروئید می کند.

درمان هموروئید یا بواسیر با روش پروکتوسکوپی

همورورئید دارای درجات مختلفی می باشد. همچنین برای درمان و تشخیص قطعی آن نیز روش های متعددی وجود دارد. یکی از روش های درمانی پروکتوسکوپی می باشد که در آن راست روده و قسمت انتهای روده به کمک وسیله ای به نام پرکتوسکوپ بررسی و معاینه خواهد شد. این وسیله دارای منبع نورانی می باشد. پس از معاینه و ایجاد خراش کوچکی در اطراف ناحیه هموروئید، درمان آغاز می شود. در این روش نیاز به بیهوشی نیست و اغلب بیمار پس از 2 الی 3 روز می تواند به انجام فعالیت های روزمره خود بپردازد.

پنج × 2 =