16 مه

هموروئید

بیماری هموروئید ،بیماری است که ممکن است نیمی از مردم دچار آن شوند، هموروئيد همان رگه های خونی بزرگ شده در نواحی پایانی روده ( رکتال ) است که ماندن این رگ ها در مقعد باعث خونریزی می شود ،لازم به ذکر است که درد غیر قابل تحملی به همراه دارد که طی زمان باعث کم خونی، عفونت و چه بسا باعث سرطان رکتال می شود.

هموروئید نام دیگر بیماری بواسیر است که در بیشتر افراد بالغ در دوره ای از زندگی آنها رخ می دهد. این عارضه همراه با خارش، احساس درد و در مواردی خون ریزی می باشد. این بیماری در سیاه رگ های گشاد شده و واریسی در مقعد رخ خواهد داد.

هموروئید

نشانه های بیماری هموروئید :

نشانه های بیماری هموروئيد ، به محض بروز این مشکل ها به پزشک متخصص مراجعه کنید.

• احساس درد شدید در نواحی مقعد هنگام دفع مدفوع
  • مشاهده کردن ترشح مخاطی ( بلغمی ) بعد از اجابت مزاج
  • زمانی که حس می کنید مدفوع بطور کامل دفع نشده و هنوز روده شما پر است
  • ایجاد شدن برآمدگی در نواحی مقعد
  • ایجاد شدن درد های شدید و خونریزی زنان باردار در ناحیه مقعد
  • کنترل نداشتن روی مدفوع و خونریزی مقعد
  • ایجاد شدن تورم و التهاب در نواحی مقعد
  •  خارج شدن بالشتک های عروقی از مقعد
  • مشاهده خون در مدفوع یا به عبارتی مشاهده رگه های خونی روی مدفوع
  • خارش نواحی مقعد

دلایل بروز همروئید یا بواسیر

• یبوست مزمن
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • استرس و فشارهای عصبی
  • عارضه های کبدی نظیر سیروز کبدی
  • افزایش فشار خون در سیستم گوارشی ، بر اثر اعتیاد به الکل

علائم و نشانه های بروز هموروئید یا بواسیر

1. مشاهده خون روشن به روی دستمال توالت بعد از اجابت مزاج مخصوصا هنگام دفع مدفوع
  2. در صورت ابتلا به هموروئید داخلی ، توده ای نرم از مقعد بیرون خواهد زد که احتمال خروج مخاط از آن وجود دارد.
  3. در هموروئید خارجی بیرون زدگی موجب ناراحتی خواهد شد و تمیز نگه داشتن اطراف مقعد سخت می باشد.
  4. هموروئید خارجی می تواند همراه با تورم، سوزش و ناراحتی خفیف خصوصا بعد از یک دوره اسهال و یبوست باشد.
  5. در ترومبوز ناشی از هموروئید خارجی ، تورم و بیرون زدگی به طور ناگهانی در لبه مقعد پدید می آید. معمولا رنگ این بیرون زدگی آبی یا بنفش خواهد بود. همچنین امکان خونریزی نیز وجود دارد.

روش های جلوگیری از بروز هموروئید

• خوردن فیبر : مصرف مواد غذایی حاوی فیبر چون سبزیجات، میوه، دانه های کامل، مغز ها، دانه ها، لوبیا و حبوبات در پیشگیری از بروز این عارضه بسیار تاثیرگذار می باشد.
  • نوشیدن آب : مصرف مایعات و آب از خشک و سفت شدن مدفوع جلوگیری می کند، از این رو به هنگام اجابت مزاج به مقعد و رکتوم فشاری وارد نخواهد شد.
  • ورزش : انجام فعالیت های جسمانی چون پیاده روی و ورزش، موجب به حرکت در آوردن خون در عروق و روده ها خواهد شد.
  • دفع به موقع : بلافاصله پس از احساس نیاز به دفع مدفوع، نسبت به تخلیه آن اقدام کنید.
  • به دستگاه گوارش خود عادت دهید که دفع منظمی داشته باشد : سعی کنید هر روز در زمان مشخصی از دستشویی استفاده کنید. بهترین زمان بعد از غذا خوردن می باشد.
  • توجه داشته باشید که زمان طولانی ای را در دستشویی نگذرانید چرا که موجب تورم و بیرون زدگی هموروئید خواهد شد.

هموروئید

انواع بواسیر یا هموروئید :

نشانه های بیماری هموروئید با توجه به موقعیت قرار گیری آن می تواند متفاوت باشد.

هموروئید را می توان به سه بخش تقسیم کرد:

• بواسیر یا هموروئيد ترومبوزه
  •  بواسیریا هموروئيد داخلی
  •  بواسیر یا هموروئيد خارجی

بواسیر یا هموروئید ترومبوزه :

این نوع بیماری بواسیر در لبه های کناری مقعد دیده می شود و سایز آن شبیه لوبیا می باشد که علت به وجود آمدن آن زور زدن زیاد حین دفع مدفوع و افرادی که بیش از حد می نشینند به طور مثال شغل هایی که احتیاج به نشستن طولانی مدت دارند، بلند کردن اجسام سنگین و انجام ورزش های قدرتی و سنگین رخ می دهد.

در این نوع بواسیر یا هموروئيد در چند ساعت رخ می دهد و بسیار درد غیر قابل تحملی دارد و باید فورا برای درمان به متخصص کلورکتال اقدام کرد.

بواسیر یا هموروئید داخلی :

این نوع بواسیربالشتک هموروئيد از داخل روده متورم می شود و بیمار نمی تواند بالشتک ها را ببیند و لمس کند و اکثرا این نوع بواسیر سبب ناراحتی و درد بیمار نمیشود اما حین فشار اوردن به هنگام دفع مدفوع سبب ایجاد خراش هایی در توده هموروئیدی یا بواسیر شده که باعث خون ریزی می شود که تکرار مکرر آن در طولانی مدت سبب می شود که این بالشتک ها به بیرون از مقعد کشیده شده و فرد دچار این بیماری شود.

بواسیر یا هموروئید خارجی :

در این نوع بواسیربیمار درد شدیدی احساس می کند.هموروئيد یا بواسیر خارجی زیر پوست کناره مقعد بوجود می آید و بالشتک های هموروئیدی به احساس درد و خون ریزی حساس هستند و بیمار خارش شدیدی را احساس می کند که با اولین مرتبه خارش باعث خون ریزی می شود که گاهی هموروئید مثل کیسه ای پر از خون دیده می شود که این بالشتک ها باعث درد و تورم و گاهی پاره شدن و خونریزی می شود.

هموروئید

راه های درمان هموروئید به شرح ذیل می باشد:

برای درمان هموروئید روش های متفاوتی وجود دارد که می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

• درمان خانگی هموروئید

این روش درمانی موقتی بوده و پس از مدتی ممکن است که فرد مجدد دچار بواسیر یا هموروئيد شود.

• درمان گیاهی هموروئید

از این روش برای درمان بواسیر خفیف توصیه می شود که با رعایت رژیم غذایی و اصلاح عادت اجابت مزاج می توا این بیماری را کنترل نمود.

• درمان هموروئید بدون جراحی و با دارو

در برخی مواقع فرد با مراجعه به پزشک و پس از معاینه در صورتی که هموروئيد خفیف باشد اقدام به درمان با دارو می کند و در صورتی که این روش به طور کامل باعث درمان نشود بیمار باید اقدام به جراحی کند.

• درمان هموروئید با لیزر

در این روش درمانی بافت هموروئيد با امواج لیزر برش خورده و برداشته می شود و همچنین استفاده از لیزر برای درمان باعث مسدود شدن مسیر خونرسانی به هموروئيد می شود.

این روش درمانی به بافت های اطراف آسیب کمتری وارد کرده و زخم سریعتر بهبود می باشد.

• درمان هموروئید با جراحی

در صورتی که درجه هموروئيد شدید باشد و درمان طبی و لیزر مفید نباشد پزشک اقدام به جراحی هموروئید می کند.

درمان هموروئید یا بواسیر با روش پروکتوسکوپی

همورورئید دارای درجات مختلفی می باشد. همچنین برای درمان و تشخیص قطعی آن نیز روش های متعددی وجود دارد. یکی از روش های درمانی پروکتوسکوپی می باشد که در آن راست روده و قسمت انتهای روده به کمک وسیله ای به نام پرکتوسکوپ بررسی و معاینه خواهد شد. این وسیله دارای منبع نورانی می باشد. پس از معاینه و ایجاد خراش کوچکی در اطراف ناحیه هموروئید، درمان آغاز می شود. در این روش نیاز به بیهوشی نیست و اغلب بیمار پس از 2 الی 3 روز می تواند به انجام فعالیت های روزمره خود بپردازد.

روش های پیشگیری از هموروئید چیست ؟

• برای جلوگیری از بروز این بیماری میزان بیشتری آب و مواد غذایی فیبر دار استفاده کنید.
  • از زور زدن برای عمل دفع خودداری کنید.
  • ورزش کردن باعث جلوگیری از بروز یبوست شده و به این ترتیب فشار کمتری به رگ های خونی پایین راست روده وارد می شود.
  • از نشستن طولانی مدت خودداری کنید.

همورویید | بواسیر | شقاق
دکتر نفیسه جوادی متخصص جراحی عمومی از دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال 1381 شماره نظام پزشکی 50444

5 thoughts on “هموروئید