20 اکتبر

درمان بواسیر

درمان بواسیر : بواسیر یا هموروئید به سیاهرگ هایی گفته می شود که در مقعد با وضعیت گشاد شده در دو نوع داخلی و خارجی وجود دارد.

بواسیر خارجی در مدخل مقعد و بواسیر داخلی در مجرای مقعد می باشد.

نشانه های بواسیر یا هموروئید :

نشانه های بواسیر یا هموروئید شامل درد و خون ریزی در هنگام  دفع مدفوع یا بعد از اجابت مزاج می باشد و ممکن است بیمار دچار خارش، سوزش و ترشح مخاطی یا درد گردد.

همچنین ممکن است بیمار در مقعد خود احساس برجستگی و تورم و التهاب نماید.

علت بیماری بواسیر چیست ؟

• فشار آوردن زیاد در هنگام دفع مدفوع
  • وزن زیاد
  • مصرف کم آب در شبانه روز
  • کمبود فیبر در وعده های غذایی
  • حاملگی و یبوست مزمن
  • نشستن طولانی مدت
  • استفاده از دستکال توالت زبر
  • مصرف زیاد ادویه جات

روش های درمان بواسیر :

درمان بواسیر شامل روش لیزر، فریز کردن ، روش اسکلروتراپی ،روش داپلر و ترکیبی می باشد.

درمان بواسیر داخلی

مهم ترین نشانه بواسیر داخلی خارش، بیرون زدگی، درد در هنگام اجابت مزاج و خونریزی به صورت چکه چکه می باشد که می تواند به صورت شدید یا خفیف باشد.

درمان بواسیر خارجی

بواسیر خارجی یا هموروئید ترومبوزه از دیگر بیماری های شایع بوده که  شامل بیرون زدگی یک زائده در ناحیه خارج از مقعد می باشد.

برای درمان بواسیر خارجی بدون جراحی می توان ازدرمان دارویی بواسیر با مسکن و ملین در صورتی که سایز بواسیر بین 1 تا 2 میلی متر باشد استفاده نمود، اگر سایز بواسیر بیشتر از 2 میلی متر باشد باید حتما جراحی انجام شود که به دو صورت جراحی سنتی و لیزر می باشد.

درمان بواسیر در طب سنتی :

برخی از افراد با متوجه شدن وجود هموروئید اقدام به درمان های سنتی می کنند باید بگوییم که هر چند این روش نیز برای درمان این بیماری موثر می باشد اما یک روش قطعی و دائمی محسوب نمی شود و ممکن است پس از مدتی بیمار مجدد دچار هموروئید شود.

بنابراین توصیه می شود حتما برای درمان و معاینه متخصص مراجعه کرده تا او با توجه به وضعیت شما بهترین روش درمانی را انتخاب کند و شما بهبود یابید.

راه کارهای درمان فوری و خانگی بواسیر :

•  نوشیدن روزانه هشت لیوان آب
  •  مصرف فیبرها شامل انواع سبزیجات و میوه ها
  • استفاده ازملین ها و لگن آبگرم

روش های بالا درمان فوری درد بواسیر و درمان بواسیر در طب سنتی بوده که درمان موقتی می باشد و لازم است، بیمار برای درمان قطعی حتما به پزشک مراجعه نماید.

درمان بواسیر با لیزر

درمان بواسیر با لیزر به مراتب بهتر از سایر روش های درمانی می باشد و بیمار درد زیادی را احساس نخواهد کرد.

در درمان با لیزر برش بخش پایانی عصب همزمان با برداشتن بافت های ریز بواسیر انجام می شود که بازسازی بخش انتهایی عصب برش داده شده بدون جراحی انجام می شود، از مزیت های درمان هموروئید با لیزر می توان به تورم کم و خونریزی کم و عدم نیاز به بیهوشی اشاره کرد.

درمان بواسیر

مراقبت های بعد از درمان بواسیر به شرح ذیل می باشد:

• به این نکته توجه داشته باشید در روز اول بعد از درمان هموروئید از منزل خارج نشده و استراحت کنید.
  • تا زمانی که پانسمان دارید از خوردن موارد غذایی سنگین که باعث تحریک اجابت مزاج می شود خودداری کنید.
  • بیمار بعد از درمان بیماری هموروئید یا بواسیر از غذاهای پرفیبر ( سبزیجات و میوه جات ) به مقدار زیادی مصرف کند.
  • در شبانه روز مقدار زیادی آب بنوشد.
  • اجابت مزاج خود را به طور مرتب تنظیم کند.
  • با آب گرم خود را بشویید.
  • بعد از اجابت مزاج و شستشوی آن ناحیه از پماد آنتی هموروئید استفاده کنید.
  • از نشستن و طولانی ایستادن جدا پرهیز کنید.
  • دو الی سه مرتب در روز به مدت 15 الی 20 دقیقه در آب گرم بنشینید.
  • هنگام اجابت مزاج از زور زدن خودداری کنید.
  • داروهایی را که پزشک برای تان تجویز نموده است به طور مرتب استفاده کنید.
  • در صورتی که پس از درمان بیماری بواسیر دچار خونریزی شدید حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

طول درمان بیماری بواسیر چقدر می باشد؟

باید بگوییم مدت زمان درمان بواسیر با توجه به رعایت مراقبت های بعد از درمان بیماری همورئید یا بواسیر تعیین می شود.

هزینه درمان بواسیر با لیزر :

درمان با لیزرهزینه بیشتری نسبت به سایر روش های درمانی دارد با این تفاوت که دارای طول درمان و درد و ناراحتی کمتری نسبت به سایر روش های درمانی می باشد، برای تعیین دقیق هزینه درمان بواسیر با لیزر می توانید به پزشک مراجعه نمایید.

دکتر نفیسه جوادی متخصص جراحی عمومی – پلاستیک و گوارش

( لاپاراسکوپی , لیپوماتیک , لاغری با اولترازد , پیکرتراشی , اولتراسونیک چیست , مزایای اولتراسونیک )

2 thoughts on “درمان بواسیر

1. ssa - اکتبر 30, 2018 در 3:43 ق.ظ

درمان بیماری هموروئید(بواسیر) در طب اسلامی و سنتی

هموروئید به دو نوع کلی نر و ماده تقسیم می شود که در بعضی موارد ممکن است هر دو نوع با هم اتفاق افتاده و ایجاد شود. بواسیر به چهار درجه خفیف تا خیلی شدید تقسیم می شود. بهترین راه برای در امان ماندن از این بیماری، پیشگیری است که در روایات اسلامی راه های پیشگیری و علل ایجاد این بیماری، بصورت دقیق و کامل بیان شده است که می توانید برای اطلاع از آنها به روایات مربوطه مراجعه نمایید. در خصوص درمان هم باید گفت که در طب جدید، پزشکان بیشتر این بیماری را از طریق جراحی درمان می کنند که متاسفانه بدلیل عوارض جراحی و برگشت پذیر بودن این بیماری، راه حل مناسبی نمی باشد. اما در طب اسلامی و سنتی راه هایی برای درمان و بهبودی این بیماری سفارش شده که اگر دقیق و درست عمل شوند، در مدت دو یا سه هفته این بیماری بهبود پیدا کرده و اگر این درمان ها ادامه یابد باعث بهبودی کامل خواهد گردید.

برخی عواملی که باعث تشدید بیماری هموروئید می شوند:
    1. اسهال در فرد مبتلا مهمترین دلیل تشدید این بیماری می باشد.
    2. یبوست هم باعث تشدید این بیماری می شود زیرا مدفوع نباید خشک و سفت باشد و با سختی و زور زدن دفع شود؛ بلکه مدفوع باید نرم باشد و به راحتی دفع شود. استفاده از داروی ملین استاد تبریزیان هم برای راحت دفع کردن مدفوع مفید است.
    3. جلو گیری از ایجاد سودا در خون که به همین دلیل نباید غذاهای سودا زا بخورد. چون اگر سودای خون زیاد شود این بیماری هم تشدید می شود و حتی باعث خونریزی می گردد.

راه های درمان این بیماری:
    1.در بواسیر پفکی هر روز انگور هسته دار را با هسته اش باید بخورد؛ طوری که موقع خوردن هسته اش را بجود و خورد کند.
    2.همراه ناهار حداقل به اندازه یک مشت سبزی تره بخورد و همراه شام هم حداقل یک مشت سبزی خرفه میل نماید.
    3. هرشب حداقل یک قاشق گیاه زنیان را با همان اندازه مغز گردو بخورد یا بجای خود زنیان یک استکان عرق زنیان را با چندتا گردو میل نماید.
    4. اگر از محل بواسیر دچار خون ریزی است؛ برای بند آمدن خون ریزی، هر روز یک قاشق سماغ تازه صبح و یک قاشق هم شب بخورد. بعد از چند روز خون ریزی قطع می شود.
    5. قبل از رفتن به دستشویی بزرگ(مدفوع) باید مقعد را با روغن خیار چرب کند و اگه روغن خیار نبود با روغن زیتون و اگر نبود با بقیه روغن ها که به آنها حساسیت ندارد مانند روغن کوهان شتر و… و بعد از دستشویی بزرگ(مدفوع) بلافاصله حمام نرود و حداقل چند ساعت صبر کند و بعد از سر جا رفتن زواید بواسیر و عادی شدن آن، حمام رفتن مانعی ندارد. و بعد از حمام هم مقعد را با همان روغن ها چرب نماید.
    6. اگر درد دارد می تواند شیاف هموروئید که در داروخانه ها موجود است را نرم و له کند و مثل کرم و پماد به محل درد و مقعد مالیده و آغشته نماید. همچنین مالیدن روغن بنفشه به مقعد نیز در مواردی باعث کم شدن یا از بین رفتن درد و التهاب می شود. همچنین مقعد را در معرض آب گرم قرار دادن، باعث کم شدن درد آن می شود. استاد ضیایی هم قرار دادن تفاله چای بصورت پماد روی مقعد را در کاهش درد آن موثر و مفید می داند.
    7. استاد تبریزیان خوردن قرص خون(که از محصولات طبی خود ایشان است) را مفید می داند و همچنین مالیدن پودر سعد کوفی به مدت یک دقیقه به مقعد و سپس شست و شوی آن را هم راه دیگر درمان معرفی می نماید.
    8. طهارت و شستن مقعد با آب سرد بعد از دفع مدفوع هم باعث جلوگیری از تشدید این بیماری می شود.
    9. استاد خیر اندیش هم حجامت و زالو انداختن برای خارج کردن خون سودا از محل بیماری را، راه حل درمان این بیماری معرفی می نماید.
    10. همچنین نشستن در محلول جوشانده پوست انار باعث جمع شدن و داخل رفتن زائده های بواسیر می شود.

یقین داشته باشید که اگر بصورت کامل و درست راه های درمانی بالا را هر روز انجام دهید، بیماری هموروئید(بواسیر) شما بهبود پیدا کرده و با ادامه دادن این روش ها کاملا درمان خواهد شد. اما دقت کنید برخی از افراد به برخی از این روش ها حساسیت داشته و ممکن است برخی از این درمان ها مناسب آنها نباشد. لذا در صورتی که برخی از راه های درمانی باعث تشدید بیماری و زیاد شدن درد، سوزش، التهاب و… شد، از ادامه دادن و استفاده از آنها خودداری نموده و از بقیه روش ها استفاده نمایید.