بیماری های مقعد

بیماری های مقعد : مقعد از اعضای مهم بدن می باشد که مجاری گوارشی به آن ختم می شود و نقش بسزایی در عمل اجابت مزاج و دفع مدفوع ایفا می کند.

مقعد، سلول و بافت هایی با مکانیزم اثر متفاوتی را دارا می باشد که اختلال در یکی از آن ها موجب به وجود آمدن بیماری های متفاوتی خواهد شد.

بیماری های مقعد

انواع بیماری های مقعد

هموروئید یا بواسیر

یکی از شایع ترین بیماری های مقعدی می باشد که همان رگ های خونی بزرگ شده در قسمت تحتانی روده می باشد و علائم آن خارش و خونریزی، درد و بیرون زدگی می باشد.

• هموروئید داخلی : به تورم عروق خونی داخل معقد گفته می شود که از بیرون بدن قابل مشاهده نیست.
  • هموروئید خارجی : این دسته از هموروئید از مقعد بیرون زده  و وریدهای متورم شده در دریچه مقعد می باشد.

پیلونیدال یا کیست موئی

بیماری عفونی است که بر اثر موی برگشته درون پوستی در بالای شکاف باسن و نقطه ی انتهایی ستون فقرات ایجاد خواهد شد.

فیستول مقعد

یک تونل آلوده و چرکی بین پوست و مقعد می باشد که در اثر عفونت در غده مقعد است که به پوست گسترش می یابد.

علائم آن التهاب ترشح چرک و خون می باشد.

سرطان مقعد

خیلی نادر اتفاق می افتد و فقط با معاینه پزشک قابل تشخیص خواهد بود.

پروکتیت

به بیماری گفته می شود که پوشش مخاطی دیواره مقعد به دلایل مختلفی از قبیل عفونت و ارتباط مقعدی دچار التهاب شود.

سندرم لواتور آنی

بیماری است که به صورت درد های پراکنده ای که ناشی از اسپاسم عضله لواتور آنی در نزدیکی مقعد می باشد، رخ می دهد.

رکتوم یا گیر کردن اشیاء خارجی در مقعد

بر اثر بلعیدن اشیاء سخت و نامتعارف از قبیل استخوان ماهی یا خلال دندان و به دلیل هضم نشدنشان درون محل اتصال بین رکتوم و مقعد گیر می کند.

وجود این اجسام در مقعد موجب عفونت و حتی سوراخ شدن دیواره مقعد خواهد شد.

آبسه آنورکتال

بیماری است که در اثر هجوم انواع مختلف باکتری ها به غدد ترشحی مخاط مقعد و رکتوم باعث ایجاد یک حفره پر از چرک خواهد شد.

خارش مقعد

نوعی بیماری است که بر اثر رعایت نکردن بهداشت فردی موجب خارش در درون مقعد و پوست اطراف آن خواهد شد.

بی اختیاری مدفوع

با از دست دادن کنترل حرکت روده ای بر اثر ابتلا به یبوست و حملات اسهال طولانی رخ می دهد.

شقاق مقعد

پارگی های کوچکی در کانال معقد هستند که به طور معمول پارگی ها بر اثر مدفوع سفت یا بزرگ بر روی مقعد ایجاد خواهد شد.