18 ژانویه

كیسه صفرا

كیسه صفرا عضوی از بدن می باشد كه تا زمانی كه درست عمل می كند كسی متوجه حضور آن نخواهد شد و به آن اهمیت داده نمی شود . در اكثر مواقع بر اثر همین بی توجهی ها به كیسه صفرا ، درد های شدیدی ایجاد می شود . كیسه .صفرا در ناحیه ی زیر كبد واقع است و عمل اصلی آن غلیظ كردن ، ذخیره سازی و ترشح صفرای تولید شده توسط كبد می باشد .

بیماری های كیسه صفرا شامل موارد زیر می باشد :

• سنگ كیسه صفر ا
  • سنگ مجرای اصلی صفراوی
  • التهاب و عفونت كیسه
  • سرطان كه الیته ناشایع است .
  • التهاب لوزالمعده یا پانكراتیت

علائم بیماری های كیسه صفرا عبارت اند از :

• درد شایع در قسمت شكم
  • دردی كه به شانه ی راست می زند و گاهی كمر را درگیر می سازد .
  • سوزش سر دل ، سوء هاضمه و احساس افزایش پیدا كردن گاز معده
  • احساس درد تیز و كرامپی
  • دردی كه پس از غذا خوردن شدید تر می شود به خصوص اگر غذای چربی مصرف شده باشد .
  • دردی كه با یك نفس عمیق شدید تر می شود .
  • احساس درد در قسمت قفسه ی سینه
  • احساس پری در شكم
  • تهوع ، استفراق و تب
  • احساس درد بر اثر لمس شكم بویژه در ناحیه ی راست فوقانی شكم
  • زرد شدن پوست و چشم ها
  • تغییر رنگ غیر طبیعی مدفوع ( به ویژه به رنگ روشن تر و خاكستری )

لازم به ذكر است بعضی از بیماری های ناحیه ی كیسه صفرا همچون سنگ های صفراوی كه موجب مسدود شدن مجرای صفراوی نمی شوند به طور معمول هیچ گونه علامت و ناراحتی را ایجاد نمی كنند . این نوع سنگ ها معمولا در زمان عكس برداری با اشعه ایكس برای بیماری دیگر و یا انجام عمل جراحی در قسمت شكم و به طور ناگهانی تشخیص داده می شوند .

دکتر نفیسه جوادی متخصص جراحی عمومی – پلاستیک و گوارش ( لاپاراسکوپی , لیپوماتیک , لاغری با اولترازدپیکرتراشی )

دکتر نفیسه جوادی

drjavadi
بواسیر و یا شقاق بسیار در میان خانمها و آقایان دیده میشود که به دو شکل شقاق و یا بواسیر داخلی وجود دارد. هموروئید در کانال مقعد به شکل بالشتک های عروقی طبیعی قرار دارد و چنانچه ملتهب داشته باشند یا ورم کنند به صورت غیر طبیعی آزار دهنده هستند این رگ التهاب پیدا کرده در رکتوم مقعد در هنگام دفع مدفوع با زور زدن و یا در زمان بارداری بر اثر چاقی رخ خواهد داد.که همراه با خارش در این ناحیه و خونریزی است .

شانزده + 1 =